Az autópálya matricák rendszere jövő év január 1.-től megváltozik. Megszűnik a már jól bevált négynapos matrica a D1 kategóriában, így a legrövidebb időszakra szóló engedély a tíznapos lesz. Ez két hétvégét is magában foglal majd.
A teljesen új konstrukció a környező országok díjazásához igazodik majd, így lényegében Ausztria rendszerét köszönthetjük hazánkban is. Mivel a Közlekedés Operatív programból 160 milliárd forintot csoportosítanak át energetikai fejlesztésekre, így a pályadíjak az úthálózatok üzemeltetését, karbantartását szolgáló feladatokat finanszírozzák a jövőben.
Az európai uniós szabályozás a matricák árát a közösségi valutában határozza meg, így jövőre már az árfolyamváltozásokhoz igazodnak majd a még forintban megszabott árak. Mivel a teherautó sofőrök által kedvelt egynapos matrica megmarad, így az irányelvek tűréshatárát figyelembe véve ezen jogosultság díjtétele akár tizenkét százalékkal is emelkedhet.
Azon országokban, ahol még a matricás rendszer működik, javarészt a legrövidebb érvényesség egy hetes periódust ír elő, így Szlovéniában és Szlovákiában is. Ausztriában ez a legkisebb időtartamra szolgáló jogosultság már tíz nap. A hazánkon átutazni vágyók így a legkedvezőbb feltételekkel vehetik igénybe Magyarország gyorsforgalmi úthálózatát, pontosan úgy, mint a magyar autósok a környező országokét.
A motorkerékpárral közlekedők félárú jogosultsága jövő évtől áttevődik a heti matricára. A jogszabályi változásoknak köszönhetően az állami szektor díjmentesített járműveinek köre is beszűkül. Szigorúbb díjellenőrzések várhatók, vagyis a rendőrség is jogosult lesz ellenőrizni az érvényességet. Lehetőség nyílik azonban az elővásárolt e-matricák visszaadására is, valamint a díjköteles útszakaszokat jóhiszeműen sorozatos díjfizetés nélkül használó gépjárművezetők mentesülhetnek a többszörös büntetések egy része alól. Az évente egy alkalommal benyújtható kérelem alapján a kettőnél több pótdíjfizetési kötelezettség két esetre mérsékelhető.