A Scania által kifejlesztett „tempomat" annyiban hasonlít csak a hagyományos berendezésekre, hogy képes növelni, tartani, illetve csökkenteni a jármű sebességét. Segítségével akár három százalékos üzemanyag megtakarítás is elérhető.
A rendszer már előre tudja, hogy éppen milyen domborzati viszony következik. A GPS segítségével úgy korrigálja a jármű sebességét, hogy az mindig megfeleljen a következő útviszonynak. Lejtő előtt csökkenti, emelkedő előtt pedig optimálisan növeli a tehergépkocsi sebességét, ezzel érve el a legoptimálisabb üzemanyag fogyasztást. A térképek adatait a GPS-szel is együttműködő Scania Communicator adja, mely a jármű központi vezérlőegységébe is képes beavatkozni a legoptimálisabb hatás elérése érdekében.
Mivel a tehergépjármű vezetők hatalmas nyomásnak vannak kitéve annak érdekében, hogy a szállítmány a megfelelő időben a rendeltetési helyére érjen és persze a jármű se fogyasszon többet. A Scania sebességtartó rendszere éppen ebben nyújt nagy segítséget a járművezetők számára, így azok időben és túlfogyasztás nélkül érhetik el célállomásukat.
A rendszer tehát kifejezetten a fogyasztáscsökkentést tartja szem előtt, ami akkor a legszembetűnőbb, amikor a jármű csökkenti a sebességét a lejtmenet előtt. Autópályán éppen úgy működik, mint a hagyományos sebességtartó automatika, csak nem terhelésre, hanem már a domborzati előrejelzésre kezdi el növelni vagy csökkenteni a jármű sebességét.
Persze mindez időveszteséggel jár, azonban ez naponta mindösszesen néhány percet jelent, üzemanyagban viszont legalább három százalékot. A kevésbé tapasztalt sofőröknek tehát ez igazi megkönnyebbülést jelent, főként kedvezőtlen időjárási viszonyok mellett.