Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Közélet
Közélet
Melyik lesz a következő?
Ha ez így folytatódik, a bioetanolra senkinek sem lesz szüksége, pedig rengeteg érv szól mellette. Idén már alig fogyott az E85, köszönhetően a mérhetetlen drágulásnak. A jóslatok szerint ez a tendencia nem fog változni a közeljövőben.


Az eddigi évek átlagát tekintve tizenkét hónap alatt több, mint harmincötmillió liter bioetanol fogyott. A szakértők siralmas jövőképet festenek; örülhetünk, ha idén ennek a mennyiségnek a harminc százaléka elkel.

A probléma tavaly ősszel kezdődött, amikor a kormány negyven forinttal emelte az etanol jövedéki adóját. Ez komoly érvágás volt az E85-tel közlekedők számára. Mert sokan jártak ezzel az üzemanyaggal, még ha nem is tisztán, hanem benzinnel felesben keverve. Az autógyártók pedig már kapizsgálják a lehetséges megoldást, hiszen egyre több, etanollal működő modellt dobnak piacra.

Az őszi áremelést csak tovább fokozta a januári jövedéki adóemelés, amikor az etanol újabb harminc forintot drágult. Erre természetesen rájön még az ÁFA emelés is, így a végösszeg kilencven forintra rúg. A kutaknál ugyan még mindig száz forintos eltérés tapasztalható az E85 és a 95-ös benzin között az etanol javára, azonban ez már nem teszi vonzóvá a megújuló üzemanyagot. Hogy miért nem? Mert ugyanazon kilométer megtételéhez több szükségeltetik belőle. Eddig ez a többletfogyasztás kifizetődő volt, ám mára teljesen ellehetetlenült a piac.

A kereslet gyengülése pedig a termelőkre is kihat, már jóformán csak az exportra támaszkodhatnak, hiszen itthon lassan nem lesz, aki megvegye a terményt. A járműszerelők is ínséges idők elé néznek. Eddig egy etanolra történő átalakítás ötvenezer forint környékén mozgott, ami akkor érte meg, ha a járművezető sokat használta autóját. Most azonban a huszonöt százalékos többletfogyasztás miatt már egyáltalán nem éri meg, sőt, egyenesen hiba lenne kockáztatni a járművek garanciáját.

Hogy mi jön még ezután, azt senki sem tudhatja. Az azonban bizonyos, hogy az LPG még hátra van. Vagy inkább ne adjuk az ötleteket?