A probléma tavaly ősszel kezdődött, amikor a kormány negyven forinttal emelte az etanol jövedéki adóját. Ez komoly érvágás volt az E85-tel közlekedők számára. Mert sokan jártak ezzel az üzemanyaggal, még ha nem is tisztán, hanem benzinnel felesben keverve. Az autógyártók pedig már kapizsgálják a lehetséges megoldást, hiszen egyre több, etanollal működő modellt dobnak piacra.
Az őszi áremelést csak tovább fokozta a januári jövedéki adóemelés, amikor az etanol újabb harminc forintot drágult. Erre természetesen rájön még az ÁFA emelés is, így a végösszeg kilencven forintra rúg. A kutaknál ugyan még mindig száz forintos eltérés tapasztalható az E85 és a 95-ös benzin között az etanol javára, azonban ez már nem teszi vonzóvá a megújuló üzemanyagot. Hogy miért nem? Mert ugyanazon kilométer megtételéhez több szükségeltetik belőle. Eddig ez a többletfogyasztás kifizetődő volt, ám mára teljesen ellehetetlenült a piac.
A kereslet gyengülése pedig a termelőkre is kihat, már jóformán csak az exportra támaszkodhatnak, hiszen itthon lassan nem lesz, aki megvegye a terményt. A járműszerelők is ínséges idők elé néznek. Eddig egy etanolra történő átalakítás ötvenezer forint környékén mozgott, ami akkor érte meg, ha a járművezető sokat használta autóját. Most azonban a huszonöt százalékos többletfogyasztás miatt már egyáltalán nem éri meg, sőt, egyenesen hiba lenne kockáztatni a járművek garanciáját.
Hogy mi jön még ezután, azt senki sem tudhatja. Az azonban bizonyos, hogy az LPG még hátra van. Vagy inkább ne adjuk az ötleteket?