Környezetvédelem
Szomgriadó Budapesten v2.0
Most már témyleg poros a levegő
Most már témyleg poros a levegő
A főpolgármester 2009. január 11-én, vasárnap, 11:00
órától elrendeli a szmogriadó riasztási fokozatát, amely visszavonásig
érvényes. Ennek értelmében korlátozni kell a gépjárművek használatát
Budapest egész területén, az alábbiak szerint:A naptár szerinti
páratlan napokon csak a páratlan rendszámú járművek, míg a naptár
szerinti páros napokon csak a páros és a 0-ára végződő rendszámú
járművek közlekedhetnek (rendszámtábla utolsó számjegye számít) a
főváros közigazgatási határán belül, kivéve az M0-ás fővárosi
szakaszát! Azaz: vasárnap a páratlan rendszámú, hétfőn a páros
rendszámú autók közlekedhetnek. Ennek betartását a BRFK ellenőrzi.
Vélemények:
(T. Fanfan, magyar-mernok.hu)
"A rendelettel kapcsolatos aggályairól Demszky Gábor főpolgármester még júliusban, a rendelet kihirdetése előtt tájékoztatta Szabó Imre környezetvédelmi minisztert, levelére azonban nem kapott választ - rögzítette a kabinet elé benyújtott előterjesztésében Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes. A szocialista politikus - hangsúlyozva, hogy a rendelet végrehajtására a főváros jelenleg nincs felkészülve - megállapította, hogy "a főváros álláspontja szerint a miniszteri rendeletmódosítás elhamarkodott és előkészítetlen volt" -rja az fn.hu.
Komolyan meglepődtem volna, ha a "szmogrendeletbe", vagy az ezzel összefüggő szabályozásokba nem csúszik valami hiba. Most éppen csak annyi a malőr, hogy azok az autósok, akik nem tartják be a tilalmat, azok nem büntethetők. Ehhez ez úton gratulálok pártjainknak, (ön)körmányzatainknak, s azok összes vezetőinek!
Másrészt csókoltatjuk a törvényalkotókat, akik az életbe lépő forgalomkorlátozások alól mentesítették az önkormányzatok járműveit úgy összességében. Félreértés ne essék, nagyon helyes, hogy a nyugdíjasoknak, rászorulóknak ebédet, élelmiszert szállító autók közlekedhetnek (bár e feladatokat nagyon gyakran kiszervezték már az önkormányzatok), de nem értjük, hogy a polgármesterek és más szolgálati gépjárművel rendelkező beosztottjaik miért mentesülnek a kétnaponkénti buszozástól, villamosozástól?
"A rendelettel kapcsolatos aggályairól Demszky Gábor főpolgármester még júliusban, a rendelet kihirdetése előtt tájékoztatta Szabó Imre környezetvédelmi minisztert, levelére azonban nem kapott választ - rögzítette a kabinet elé benyújtott előterjesztésében Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes. A szocialista politikus - hangsúlyozva, hogy a rendelet végrehajtására a főváros jelenleg nincs felkészülve - megállapította, hogy "a főváros álláspontja szerint a miniszteri rendeletmódosítás elhamarkodott és előkészítetlen volt" -rja az fn.hu.
Komolyan meglepődtem volna, ha a "szmogrendeletbe", vagy az ezzel összefüggő szabályozásokba nem csúszik valami hiba. Most éppen csak annyi a malőr, hogy azok az autósok, akik nem tartják be a tilalmat, azok nem büntethetők. Ehhez ez úton gratulálok pártjainknak, (ön)körmányzatainknak, s azok összes vezetőinek!
Másrészt csókoltatjuk a törvényalkotókat, akik az életbe lépő forgalomkorlátozások alól mentesítették az önkormányzatok járműveit úgy összességében. Félreértés ne essék, nagyon helyes, hogy a nyugdíjasoknak, rászorulóknak ebédet, élelmiszert szállító autók közlekedhetnek (bár e feladatokat nagyon gyakran kiszervezték már az önkormányzatok), de nem értjük, hogy a polgármesterek és más szolgálati gépjárművel rendelkező beosztottjaik miért mentesülnek a kétnaponkénti buszozástól, villamosozástól?
(arrabonus a hup.hu-ról)
Én még emlékszem, hogy fiatalkoromban utcaseprő és locsolókocsik járták a várost és feltakarították, vagy a csatornába mosták az aszfalton összegyűlt koszt, port, mocskot. Manapság a villamossínekre kiszórt homokot legfeljebb a böjti szelek takarítják ki. Ha egy mentőautó végighajt a körúton a villamossínen sivatagi homokvihar marad utána. Persze egyszerűbb a dízelautókat kinevezni bűnbaknak, mint feltakarítani ezt a sok trutyit. Ha egy városban az összes zöldterületen pláza épül, a természetes szellőzést biztosító csatornákat beépítik, az autók parkolóházak helyett a közlekedésre szánt útfelületen parkolnak és minden útfelújítás, átalakítás a autóforgalom akadályozására és lassítására irányul, akkor ez a város megfullad. Németországban egészen kicsi városokban is parkolóházak, mélygarázsok vannak. Már a város szélén elektronikus táblák mutatják, hogy milyen irányban, hány méterre találsz parkolóházat és abban hány üres hely van. Egy ilyen parkolás nem kerül többe, mint nálunk a kutyaszaros, havas, jeges parkolóban. Igaz, parkolóőrre sincs szükség, automatánál fizetsz, utólag, a tényleges parkolási időnek megfelelő összeget. Cserében az utcák aszfaltozott felülete közlekedésre használható és lendületesen, gyorsan, keveset pöfögve jutsz el egyik helyről a másikra. Ott az élhető város a cél, nem pedig a haveri parkolócégek profitjának biztosítása.
Én még emlékszem, hogy fiatalkoromban utcaseprő és locsolókocsik járták a várost és feltakarították, vagy a csatornába mosták az aszfalton összegyűlt koszt, port, mocskot. Manapság a villamossínekre kiszórt homokot legfeljebb a böjti szelek takarítják ki. Ha egy mentőautó végighajt a körúton a villamossínen sivatagi homokvihar marad utána. Persze egyszerűbb a dízelautókat kinevezni bűnbaknak, mint feltakarítani ezt a sok trutyit. Ha egy városban az összes zöldterületen pláza épül, a természetes szellőzést biztosító csatornákat beépítik, az autók parkolóházak helyett a közlekedésre szánt útfelületen parkolnak és minden útfelújítás, átalakítás a autóforgalom akadályozására és lassítására irányul, akkor ez a város megfullad. Németországban egészen kicsi városokban is parkolóházak, mélygarázsok vannak. Már a város szélén elektronikus táblák mutatják, hogy milyen irányban, hány méterre találsz parkolóházat és abban hány üres hely van. Egy ilyen parkolás nem kerül többe, mint nálunk a kutyaszaros, havas, jeges parkolóban. Igaz, parkolóőrre sincs szükség, automatánál fizetsz, utólag, a tényleges parkolási időnek megfelelő összeget. Cserében az utcák aszfaltozott felülete közlekedésre használható és lendületesen, gyorsan, keveset pöfögve jutsz el egyik helyről a másikra. Ott az élhető város a cél, nem pedig a haveri parkolócégek profitjának biztosítása.
Kolláth György alkotmányjogász, fn.hu
Ez jogállami képtelenség, hisz az egyes rendőr intézkedése során dönthet úgy, hogy szóbeli figyelmeztetést alkalmaz, de ha egy rendelkezésnek általában nem alkalmazzák a szankcióját, akkor nem is nagyon várható el annak betartása. A jogász szerint alkotmányosan aggályos lehet egy rendelkezés bevezetése, ha az embereknek nincs módjuk megismerni azt, illetve felkészülni annak betartására. Az emberek nem a hírműsorokból szoktak értesülni alapvető jogaikról és kötelezettségeikről, és többnyire nem várható el tőlük, hogy órákon belül átalakítsák életviszonyaikat - vélte az alkotmányjogász.
Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője vasárnap azt mondta: korábban kellett volna megszervezni a szmogriadóval kapcsolatos teendőket, "nemcsak a PR-ra, hanem a dolog szakmai részére is gondolni kellett volna". Tarlós István egyfelől örömtelinek nevezte, hogy a főpolgármester gondol a budapestiek egészségére, másfelől véleménye szerint az örömbe üröm is vegyül, mert az kevés, ha egy nappal a riadó előtt figyelmeztetnek - írja a metropol.hu.
Miért nem utazhatok ilyen napokon a befizetett kötelező biztosítást igazoló papírommal?
Tényleg, miért?
A mai napi rendkívüli Közgyűlésen a Tizenkilenc Párt frakcióvezetője élesen bírálta a várost kormányzó Egy Híján Húsz Pártot.
(katt ide!)
(katt ide!)