Az eseti használók komoly megtakarításokat érhetnek el, a hosszabb utakra gyakrabban utazók pedig továbbra is élhetnek majd az átalánydíjak nyújtotta előnyökkel.
A Kormány nemrégiben határozatot hozott a megtett úttal arányos útdíj beszedésével kapcsolatban; meghatározta a teendőket, valamint a rendszer működőképessé válásának anyagi feltételeit. Ezt a rendszert Európa több országában is sikerrel alkalmazzák és a beszedett összegek szinte tökéletesen fedezik a nagyobb teherautók útállapot rombolásának kijavításának és a környezet megújításának költségeit. Ezen felül javulhat a vasúti szállítás, illetve a hazai áruk, szolgáltatások versenyképessége is.
Az országos gyorsforgalmi és az országos főúthálózat külterületi részein vezetik be az elektronikus díjszedést a 3,5 tonna megengedett össztömeget meghaladó járművek esetében, mégpedig 2013. július 1-vel. A közlekedők egy beépített eszköz segítségével vehetik igénybe az utakat, így megállás nélkül haladhatnak rajtuk. Az úthasználat mértékét, illetve a jogosultságot pedig elektronikusan ellenőrzik majd.
Az Európai Unió intézményeivel közös egyeztetés során alakulnak majd ki a használati díjak, valamint az indulástól számított fél éven belül egy kedvezményrendszer is életbe lép. Az igénybe vehető kedvezmény maximális mértéke az uniós szabályozásokkal összhangban maximum tizenhárom százalék lehet.
Az elektronikus díjfizetéshez szükséges eszközök beszerzésével, működtetésével, illetve tanácsadással kapcsolatos közbeszerzési pályázatok gyorsított eljárásban kezdődnek majd meg még az idei év első felében. A matricás rendszerhez hasonlóan továbbra is az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. látja majd el a díjszedési feladatokat, melyhez hitelt vesz fel, és amit a beszedett díjakból törleszt vissza.
A rendszer az első tíz évben már tízszeresen megtérül, így a többletbevételeket a közlekedési szektorba lehet majd más módokon visszaforgatni.