Számos bevált módszerrel csökkenthető e szennyezés: ilyen a dízelmotorok felszerelése részecskeszűrőkkel vagy az úgynevezett nulla emissziós járművek forgalomba állítása. Ez utóbbiak közé tartoznak a villanymeghajtású autóbuszok, amelyek - a trolibusztól eltérően - menet közben nem áramszedőn keresztül, hanem akkumulátorokból kapják az áramot. Ilyen buszokat ma sorozatban csak a kínai BYD cég gyárt. A kilencmillió lakosú Sencsen városban már ötszáz közlekedik belőlük, és további 1500-at rendeltek meg 2012-2013. évi szállításra. A BYD nyerte meg ez év júniusában az első, tisztán villamos hajtásra kiírt EU-s közbeszerzést, és így hamarosan hat eBUS-12 típusú járműve fog közlekedni a hollandiai Schiermonnikoog-szigeten.
A Törökbálinti Önkormányzat anyagi és technikai támogatásával és a Levegő Munkacsoport közreműködésével a BYD a tegnapi nappal kezdődően hat hetes próbaüzemre Magyarországra hozott egy eBUS-12-t. A jármű Budapesten és környékén, valamint Szegeden és Székesfehérváron fog járni, és július 2-ától kezdve utasok is igénybe vehetik majd a BKV különböző vonalain.
A jármű 12 méter hosszú, tehát nagyjából akkora, mint egy Ikarus szóló busz. Hatótávolsága az akkumulátorok egyszeri feltöltésével 250 kilométer, legnagyobb sebessége óránként 70 kilométer. Ülőhelyeinek száma 25, az állóhelyeké 55. A legkorszerűbb típusú, lítium-vasfoszfát akkumulátorait négy óra alatt lehet feltölteni. Hatékony energiafelhasználását áram-visszatápláló fékrendszer is segíti. Hat héten keresztül járja útjainkat ez az elektromos busz.
Egy villamos hajtású jármű káros anyagot nem bocsát ki ott, ahol közlekedik, ami már önmagában is óriási előny. Az eBUS-12 energiahatékonysága is kiváló: az áramot előállító erőművek veszteségét is figyelembe véve, fele annyi energiát fogyaszt, mint egy hasonló méretű dízel busz.