Közlekedés
Tiltakozik a Levegő Munkacsoport
Elhibázott módszertanon és téves adatokon alapul Budapest Közlekedési Rendszerének Fejlesztési Terve, amelyet holnap tervez jóváhagyni a Fővárosi Közgyűlés - állítják a Levegő Munkacsoport szakértői.
A közösségi közlekedés fejlesztése sokkal nagyobb társadalmi haszonnal jár, mint az útépítés. A fővárosi önkormányzat megbízásából készített terv költség-haszon elemzése szerint az útépítések járnak nagyobb haszonnal. A Levegő Munkacsoport megállapította: ha több út van, több autó szennyezi a környezetet, az pedig jóval nagyobb társadalmi kárt okoz.
A terv költség-haszon elemzése szerint az útépítések a ráfordításokhoz képest tízszeres haszonnal járnak, míg a közösségi közlekedés fejlesztésénél kevesebb a haszon, mint a ráfordítás. A hasznok túlnyomó része állítólag az utazások során elért időmegtakarításból ered. A Levegő Munkacsoport azonban rámutatott, hogy az új utak sehol a világon nem eredményeznek utazásiidő-megtakarítást, hanem csak a megtett kilométerek száma növekszik. Az emberek ugyanis a világ minden országában egyforma időt fordítanak utazásra, csak az általuk megtett távolságban van különbség. Egy tárgyszerű elemzés bebizonyítaná, hogy a közösségi közlekedés fejlesztése sokkal nagyobb társadalmi haszonnal jár, mint az útépítés. Ezért a Levegő Munkacsoport kéri a fővárosi képviselőket, hogy ne fogadja el a tervet, hanem kérje annak átdolgozását.
A Levegő Munkacsoportnak a Fővárosi Közgyűléshez eljuttatott véleménye itt olvasható: http://www.levego.hu/letoltes/kapcsolodo_anyagok/BKRFT-velemeny_0901.pdf