Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Közlekedés
Közlekedés
Két új öthengeres dízelmotor a Volvótól
A Volvo Cars két teljesen új, öthengeres, 2,4 literes turbódízel motorral bővíti tovább dízelmotor-kínálatát jelentette be a gyártó. A két új dízelmotor még nagyobb teljesítményt kínál a vállalat ügyfeleinek a kategória vezető üzemanyag-fogyasztása és széndioxid-kibocsátása mellett.

A motorpaletta a jövőben a nagy teljesítményű, két turbófeltöltővel szerelt 205 LE teljesítményű és 420 Nm nyomatékú D5 motorral, valamint a közepes teljesítményű, egy turbófeltöltővel szerelt 175 LE teljesítményű és 420 Nm nyomatékú 2.4D motorral lesz elérhető. Mindkét motor rendelhető lesz a Volvo S80, V70, XC60, valamint XC70 modellekhez 2009 tavaszától.

„Az új dízelmotorok bevezetésével egy újabb lépést tettünk célunk, a robbanómotorok környezetkárosító hatásainak csökkentése felé, miközben csendes, kifinomult, és kimagasló teljesítményű termékeket ajánlhatunk ügyfeleink számára" - mondta Derek Crabb, a Volvo Cars erőátviteli rendszerek gyártásáért felelős részlegének alelnöke.

Nagy teljesítményű D5 motor
A nagy teljesítményű D5 motor már bemutatkozott a Volvo S80 modellben, 2009 tavaszától pedig a Volvo V70, XC60 és XC70 modellekben is rendelhető lesz.

A teljesítménnyel és a vezethetőséggel szemben támasztott követelményeket a nagy teljesítményű D5 motorban két különböző méretű turbófeltöltővel sikerült megoldani, amelyek szekvenciálisan működnek, azaz a megszokottnál jóval szélesebb fordulatszám-tartományban képesek további teljesítményt biztosítani. E megoldásnak köszönhetően az autó a gázadásra azonnal reagál és minden sebességnél erőteljes gyorsításra képes, ráadásul szinte észrevehetetlen az átmenet, amikor a motor átvált az egyik feltöltőről a másikra.

A duplaturbós megoldás tette lehetővé, hogy a D5 motorban a kipufogógáz-visszavezetést (exhaust gas recirculation - EGR) a korábbiaknál szélesebb fordulatszám-tartományban alkalmazzák a Volvo mérnökei. A technológiával sikerült optimálisan kihasználni a két turbófeltöltő eltérő tulajdonságait, és a nagy teljesítmény, illetve az alacsony fogyasztás olyan tökéletes kombinációját valósították meg, mellyel ez a motor pályázhat a kategória első helyére.

A fejlett üzemanyag-befecskendező technológia piezoelektromos befecskendezőket használ. A befecskendezők biztosítják az atomizált üzemanyag tökéletes elosztását az égéstérben, így hatékonyabb lesz az égés és csökken a károsanyag-kibocsátás. Mindemellett e technológia nem csak gazdaságos üzemeltetést tesz lehetővé, hanem kellemes, a hathengeres benzinmotorok hangjához hasonló hangzást eredményez.

Az említett csúcstechnológiájú megoldások együtt teszik lehetővé a kimagaslóan jó fogyasztási adatok elérését (EU-szabvány szerint mért fogyasztás vegyes üzemmódban):
- 6,2 liter/100 km (164 g/km) az S80 esetében
- 6,4 liter/100 km (169 g/km) a V70 esetében
- 7,0 liter/100 km (185 g/km) az XC60 esetében (előzetes adat)
- 7,0 liter/100 km (185 g/km) az XC70 esetében (előzetes adat)

Egyturbós 2.4D motor
Az egy turbóval felszerelt 2.4D motor a Volvo S80, V70, XC60, valamint XC70 modellek elsőkerék-meghajtású verzióihoz lesz rendelhető 2009 tavaszától.

A motor optimalizálása során a mérnökök fő szempontja a lehető legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztás volt. A befecskendező rendszer más típusú piezoelektromos befecskendezőket kapott - mint amilyenek a D5 motorban találhatók -, melyek a lehető leggyorsabb és legpontosabb befecskendezést biztosítják.

A nagy befecskendezési nyomásnak köszönhetően az égés kiemelkedően hatékony. A vezethetőség javítása érdekében a turbófeltöltőt úgy optimalizálták, hogy már alacsony fordulatszámon is nagy nyomatékot biztosítson.

Az új, egy turbófeltöltővel ellátott 2.4D motor az alábbi fogyasztási adatokkal büszkélkedhet (EU-szabvány szerint mért fogyasztás vegyes üzemmódban):
- 5,8 liter/100 km (154 g/km) az S80 esetében (előzetes adat)
- 5,9 liter/100 km (157 g/km) a V70 esetében (előzetes adat)
- 6,0 liter/100 km (159 g/km) az XC60 esetében
- 6,0 liter/100 km (159 g/km) az XC70 esetében

Közös technológia
A két új dízelmotorban számos technológiai megoldás közös. A motorok kompresszióviszonya alacsonyabb a szokásosnál, hatékonyabb bennük az égés, és a legmodernebb motorvezérlő rendszerrel vannak felszerelve. A Volvo Cars erőátviteli rendszerekért felelős szakértői csökkentették a dízelmotorokban a belső súrlódást és a szivattyúveszteségeket. A beszívó- és a kipufogórendszer közötti nyomásesést is sikerült jelentősen csökkenteni.

Az új turbódízel motorok kerámia izzógyertyákkal vannak felszerelve. E csúcstechnológiás alkatrészek - hihetetlenül gyors felmelegedésüknek köszönhetően - kimagasló indítási tulajdonságokat biztosítanak. Az új izzítógyertyák mindössze két másodperc alatt 1000°C-ra melegszenek fel, így a motor könnyen, alacsonyabb károsanyag-kibocsátással indítható. Bizonyos körülmények között, például nagyon alacsony fordulatszámon az izzítógyertyák használhatók a hengerekben uralkodó hőmérséklet növelésére is, így az égés hatékonysága még tovább fokozható.