Közlekedés
EU: ipari károsanyag-kibocsátás, tengeri hajózás, teherautó‑útdíj
A hét elején az EP-képviselők támogatták, hogy szigorítsák az ipari létesítmények károsanyag-kibocsátására vonatkozó szabályokat. Délután végszavazásban elfogadták a harmadik tengerhajózási csomagot az EP‑ben, valamint szó volt a szennyezés és a torlódások elleni teherautó-útdíj bevezetéséről is - számolt be a www.europarl.europa.eu.
Rugalmasan csökkentenék az ipari károsanyag-kibocsátást
Az EP támogatta az Európai Bizottság javaslatát, amely szigorítaná és frissítené az ipari létesítményekből származó károsanyag-kibocsátás csökkentéséről szóló uniós jogszabályt. A képviselők ugyanakkor rugalmasabb szabályozást szeretnének, jobban tájékoztatnák a közvéleményt és új, EU-szintű kibocsátási határértékeket határoznának meg.
Az ipari szennyezés integrált megelőzéséről és csökkentéséről szóló irányelv szerint mintegy 52 ezer ipari létesítmény üzemeltetőjének kell engedélyt kérnie az uniós tagállamok hatóságaitól. Az engedélyeket csak a környezetvédelmi követelményeket betartó létesítmények kaphatják meg. A jogszabály felülvizsgálatának célja, hogy csökkentsék az adminisztrációs terheket és egyszerűsítsék a szabályokat.
Az EP témafelelőse Holger Krahmer (liberális, német) hangsúlyozta: „a nitrogén‑oxidok és a kén‑oxidok okozzák a legtöbb problémát. Ha a legjobb technológiát használnák, akkor 60-80 százalékkal is csökkenteni lehetne kibocsátásukat. A technológia nem science fiction, elérhető, megengedhető és működik".
Elfogadták a tengerhajózási csomagot
Az EP-ben most elfogadott „harmadik hajózási csomag" szerint kompenzáció járna a hajóbalesetekben megsérült utasoknak, EU-s feketelistát készítenének a nem megfelelő minőségű hajókról, valamint új szabályok vonatkoznának a lajstromozó ország kötelezettségeire.
Euromatrica: teherautó-útdíj a szennyezés és a torlódások ellen
Kedd délután az EP vitát tartott továbbá az euromatricáról szóló jogszabály felülvizsgálatáról. Az irányelv szerint a tehergépjárművek után fizetendő díjnak részben lég- és hangszennyezésükön, illetve az általuk okozott torlódás mértékén kell alapulnia.
Az új irányelv ösztönözni fogja a közlekedési ágazatot a gazdasági hatékonyság és a környezet védelmének növelésére - vélte Saïd El Khadraoui (szocialista, belga) témafelelős, aki szerint a díjakból a transzeurópai hálózatba tartozó utak fenntartásának költségeihez kellene hozzájárulni.