Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Közlekedés
Közlekedés
Nem lesz sztráda a Budai alsó rakpartból
A budai Duna-parti főgyűjtőcsatorna építésének részeként tavaly augusztus óta zajlik a Budai alsó rakpart kiszélesítése a Margit híd közelében. A rakpartkorrekció jövőbeni hatásaira vonatkozóan téves következtetések jelentek meg nemrégiben a sajtóban - írja a www.eloduna.hu.

A Várkerület és a Duna mindkét partja 1987 óta képezi a Világörökség részét. A Budai alsó rakpart kiszélesítésének kérdéséről 2005-ben kezdődtek az egyeztetések az ENSZ kulturális szervezte, az UNESCO, és Budapest között. A tárgyalások kompromisszumos megállapodással zárultak.

A világszervezet elfogadhatónak találta a rakpart kiszélesítését abban az esetben, amennyiben az nem jár a jelenlegi 2x1 forgalmi sáv bővítésével, továbbá ha az új kialakítás hozzájárul a város és folyó kapcsolatának fejlesztéséhez.

A Margit híd déli felhajtója és a Zsigmond tér közötti rakpart-szakaszon tavaly kezdődött és jelenleg is zajlik a szélesítés. Műszaki megoldásai az UNESCO által támasztott kritériumoknak és a civil szervezetek bevonásával kialakított szempontoknak megfelelnek, hiszen a Margit hídnál az átalakítást követően is 2x1 sávos marad a rakpart (csak az új csomópont miatt szükséges kanyarodó sávokkal bővül), a gyalogosok számára új lépcsőlejárókat alakítanak ki, továbbá egy mozgáskorlátozottak számára is könnyen használható, rámpás lejáró is épül a híd lábánál. A személyautók és autóbuszok számára parkolóhelyeket jelölnek ki az útszakaszon, kiépítik a közvilágítást, továbbá új hajókikötők is létesülnek.

A Margit híd alatt jelenleg a normál közúti űrszelvény nem biztosított. A híd alsó, íves tartószerkezete a partfal felőli forgalmi sávban belóg a űrszelvénybe, így akadályozza a magas járművek (pl. autóbuszok) biztonságos közlekedését. Ennek feloldására a szóban forgó útszakaszon a rakpartot átlagosan 6 méterrel kiszélesítik a folyó irányában. Bizonyos pontjain csak 2 méteres szélesítésre van szükség, máshol 11 méteresre.

Utóbbi az Üstökös utca vonalában merül fel, hiszen itt új le- és felhajtó rámpákat építenek az alsó és a felső rakpart között. Ezek kialakítása teszi szükségessé a nagyobb mértékű szélesítést. Nem kell azonban attól tartani, hogy ennek következtében számottevően megemelkedne a folyó szintje és nőne az árvízveszély. Az előzetes hidraulikai tanulmányok szerint egy ilyen mértékű partszélesítés maximum 3 cm-es többlet duzzadást okozhat a Duna vízállásában.

Civil szervezetek nemrégiben felvetették - és ennek nyomán sajtóhírként is megjelent - hogy a Budai Vár alatti, világörökségi védelem alatt álló rakpart-szakasz a Margit hídig tart, a szélesítési munkálatok azonban „belógnak" ebbe a területbe. Azért van szükség arra, hogy a Margit híd déli felhajtójáig tartson a kiszélesített útszakasz, mert így lehet kialakítani a híd alatt a biztonságos űrszelvényt (megfelelő magasság biztosításával az útpálya és a híd tartószerkezete között).

A rakpartszélesítés módja, a partfal elnyújtott kialakítása a Duna áramlása szempontjából is kedvező, mert nem okoz hirtelen változásokat, megtöréseket az áramlásban (így elkerülhetőek az örvények), és kedvezőtlen mederváltozásokat sem von maga után (nem okoz feltöltődést a mederben). Így teljesíthető, hogy a folyó áramlásába a lehető legkevésbé avatkozzunk bele.

Ez a műszaki megoldás 2006. január 20-án született azon a - civil szervezetek bevonásával és részvételével tartott - szakmai egyeztetésen, amelyen a Budapest Világörökségéért Alapítvány is egyetértését fejezte ki a főgyűjtőcsatorna nyomvonalával és a rakpartszélesítés műszaki megoldásával kapcsolatban.

Szintén felmerült az az aggály, hogy a szélesítés következményeként a Duna megduzzad, megnövekvő ereje pedig erodálhatja azokat az ún. dugókat, amelyek a budai termálforrásokat a Duna irányban lefojtják, ennek következtében a termálvíz a folyóba juthat, a források vízhozama csökken, vagy elapadnak.

Erre a lehetőségre is gondolva, a beruházás és a Budapesti Műszaki Egyetem szakemberei előzetesen lemodellezték a Duna megváltozó áramlását. Ennek során egyértelműen kiderült, hogy a beruházás következtében nem lépnek fel olyan áramlási viszonyok, amelyek a meder erózióját, vagy feltöltődését okozhatnák.

A Duna-parti főgyűjtőcsatorna építése során a szakemberek végig figyelemmel kísérik a munkálatokat a hőforrások és a termálkutak épségének megóvása szempontjából is. A beruházás vízjogi létesítési engedélyében előírtaknak megfelelően a kivitelező ügyel arra, hogy a csatornaépítés ne okozza a termálvizek visszaduzzasztását, szennyezését, ne zárja el szivárgási útjait.

A szóban forgó rakpart-szakaszt nem csak kiszélesítik, de az útpálya szintjét 1,5 méterrel meg is emelik. Utóbbira azért van szükség, hogy a főgyűjtőcsatorna számára biztosítsák a megfelelő mértékű takarást. Itt az úttest eredetileg alacsonyabb szintre épült, mint az útszakasz többi része, ezért a Duna magasabb vízállása esetén eddig ez a szakasz azonnal víz alá került, és megakadályozta az autóforgalom áthaladását. Az útpálya megemelését követően ritkábban kell majd árvízi elöntés miatt lezárni ezt az útszakaszt a forgalom elől, így az autósokat sem kell az Árpád fejedelem útja - Lajos utca - Pacsirtamező utca útvonalra terelni.

Az új csomópont megépítése, valamint a Margit hídnál történő kiszélesítés nem jár a nehézgépjárművek forgalmának növekedésével. A rakparti út ma az egyetlen olyan észak-déli irányú budai főútvonal, amelyen a kerületközi, nagyobb térséget érintő forgalom (ha úgy tetszik, a „belső tranzit") a budai belvárost elkerülve tud haladni.

A nehéz tehergépjárművek átmenő forgalom céljából nem tudják használni az alsó rakpartot, mert az útvonal része a fővárosi rendeletben megnevezett, táblákkal jelzett, 12 tonna össztömeg-korlátozási övezetnek, így az ennél nehezebb járművek csak behajtási hozzájárulással vehetik igénybe. Az engedélyt mérlegelés alapján budapesti indulású és úti célú járművek kaphatják meg (pl.: észak Buda-dél Buda relációban, elkerülendő a budai belvárosi útvonalakat).

A Duna-parti kórházak és a Komjádi Uszoda megközelítése az Üstökös utcai új közúti csomópont megépítését követően is biztosított lesz. Még nincs végleges döntés a balra kanyarodási lehetőség pontos helyét illetően, több változatot is vizsgálnak a szakemberek.

Az egyik lehetőség, hogy változatlanul az Árpád fejedelem útja - Üstökös utca csomópontban lehet majd balra kanyarodni, ennek alternatívája lehet a bekanyarodás engedélyezése az Üstökös utca - Komjádi Béla utca közötti szakaszon, vagy a Komjádi Béla utcánál.