Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Bulvár
Bulvár
Diesel halála még mindig rejtély
Rudolf Diesel tragikus módon, mindössze 55 évesen vesztette életét, ám halálát a mai napig homály és rejtélyek övezik - írja a hetek.hu. 1913. szeptember 29-én éjszaka Antwerpenből a Dresden nevű hajón indult Angliába, hogy vállalata számára egy vadonatúj üzemet nyisson Ipswichben. Amikor azonban a komp kikötött, Diesel már nem volt a fedélzetén. Kabinjában lévő ágyát is érintetlennek találták. Néhány nap elteltével tengerészek halászták ki tetemét a tengerből, ám az azonosítás után – a kor szokásainak megfelelően – örökre hullámsírba temették.

A korabeli sajtót és közvéleményt élénken foglalkoztatta a rejtélyes eset. A legtöbben kételkedtek abban, hogy szerencsétlen baleset történt, illetve hogy a mérnök anyagi problémái és egészségi gondjai miatt dobta el az életet magától. Amikor ugyanis az utolsó este elvonult kabinjába, kifejezetten jó hangulatban látták, ráadásul az üzleti kilátásai ismét rózsásnak tűntek. Az újságok címlapjain fantasztikus szalagcímek hirdették, hogy Dieselt valószínűleg megölték. De kik állhattak a feltételezett gyilkosság hátterében?

Családja szerint azért lökte le valaki a hajóról a híres feltalálót, hogy értékes szabadalmait megszerezhesse. Mások azonban komoly összeesküvést gyanítottak az ügy mögött. Az egyik feltevés szerint a kőolajcégek ügynökei tették el láb alól, mivel Diesel a növényi olajok használatának előnyeit hangoztatta, mely alapvetően a mezőgazdaság érdekeit szolgálta. Az olvasók zöme abban hitt, hogy a német titkosszolgálat segítette át a másvilágra. A mérnök ugyanis nemzetközi úton és szabadon kívánta forgalmazni szabadalmait, ráadásul az általa kialakított új angliai cég tengeralattjáró-motorokat is gyártott volna. Ezt az első világháború előestéjén nem fogadhatták el, s minden eszközzel megakadályozták, hogy a feltaláló az „ellenség oldalára" állhasson.

Tizenévesen egy ammóniával működő, zárt ciklusú motoron dolgozott, ám egyelőre eredménytelenül. A főiskola után professzorától kapott kiváló ajánlóleveleket, hamarosan egy német-svájci vegyesvállalat párizsi igazgatója lett. Újabb tervei szerint szénport fecskendezett be egy henger 200 atmoszférára összenyomott légterébe. Az igazi áttörést azonban 34 évesen érte el, amikor szabadalmat kapott belsőégésű motorjára. Ennek mű­kö­dése a gáztörvényeken alapult, levegősűrítéssel üzemeltetett, gyújtógyertya nélküli változat volt. A prototípust eredetileg olajmotornak nevezték el, mivel általában gázolajat használt fel. Tökéletesített modelljét azonban már dízelmotorként emlegették, a feltaláló nem kis büszkeségére.

Diesel hosszú listát állított össze arról, hogy mire is lehet majd használni motorját. Ajánlotta konflis, kerékpár, varró- és mosógép, zöldségtisztító, vasaló működtetéséhez. Sőt, képzeletét olyan gigászi motorok mozgatták meg, amelyeket az apály-dagály áramlása, illetve a Nap melege tartott volna üzemben. Lelkesülten tovább folytatta a tervezést, találmányai tökéletesítését, előadásokat tartott Európa- és Amerika-szerte. Propagálta a növényi olajok üzemanyagként való hasznosítását is. Mecénása, a Krupp-konszern számára 1897-ben elkészítette négyütemű motorját. Cserébe évi 50 ezer márkás dotációban részesült az ágyúkirálytól. Családjának büszkén jelentette: „Elmondhatom, hogy a technikának ezen a legelőkelőbb szakterületén, a motorépítésben, én vagyok az első kis földgolyónkon az óceán mindkét oldalán."

A pénz dőlt a kitűnő feltalálóhoz. Szabadalmát egymillió márkáért megvásárolta Adolphus Busch, az amerikai sörkirály is. A bakui olajmezők tulajdonosa, Emanuel Nobel "csak" 800 ezer márkát fizetett, ám közösen megalapították az Orosz Diesel Motor Társaságot. A licenszek értékesítése komoly jövedelmet, fényes jólétet biztosított a mérnök családjának. Diesel folyton azzal hencegett, hogy míg más pénzemberek minden megszerzett millió után egyre rosszabbul alszanak, addig ő minden nagyobb összeg beérkezése után egyre szebbeket álmodik.

Az első leszállított motorok azonban használhatatlan állapotban, reklamációktól kísérve érkeztek vissza a gyárba. Talán az üzemanyag rossz minősége, a megmunkálás pontatlansága vagy konstrukciós hiba okozta az összeomlást. Természetesen a Diesel-motor gyárak részvényei azután rohamosan zuhanni kezdtek. Kiderült, hogy a feltaláló életvite­lének költségei jócskán meghaladják jövedelmeit, ezt azonban családja előtt eltitkolta. Az utolsó eszten­dők­ben újabb kiváló tervekkel állt elő. Ezúttal egy belga iparvállalat karolta fel, s angliai munkája valószínűleg komoly összegekhez juttatta volna. Hogy balesetet szenvedett, öngyilkos lett vagy megölték, az máig rejtély, de hírneve jeles találmányában mindmáig tovább él.