Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Bulvár
Bulvár
Hangrobbanás: törtek az ablakok Taszáron
Magyarországon ötven éve sikerült áttörni a hangfalat. Egy taszári pilóta, Knoll Gyula volt a tettes. MIG 19PM-mel - NATO kódnevén Farmerrel -, repült a központi bizottság és a tábornoki kar tagjainak tartott szemlén - emlékezik a sonline.hu.

Az 1950-es évek vége felé az ellenséges repülőgépek már nagysebességgel, széltében, hosszában szelték át büntetlenül Magyarország légterét. Az USA pilótáinak 1947-ben, a Szovjetunióban pedig 1953-ban sikerült átlépni a hangsebességet. A Varsói Szerződésen belül 1959-ben végre döntés született, hogy huszonöt magyar pilóta vegyen részt átképzésen, s tanulja meg vezetni a MIG-19PM elfogó vadászgépet. Ők voltak a Magyar Légierő legképzettebb pilótái, ászai. Mindegyikükkel szigorú titoktartási nyilatkozatot irattak alá.

 

Taszárra tizenkét MIG-19PM-et hoztak a szovjet pilóták. Látványos volt, hogy a földet érés után a két hajtóműves gépet egy huszonöt négyzetméteres sebességcsökkentő fékernyő segítette megállítani. Átfestették őket, majd megkezdődött az itteni berepülésük. Knoll Gyula őrnagyot kérték föl parancsnoknak. MIG-19PM a szolnoki Repülőmúzeumban; fotó: www.repulomuzeum.hu MIG-19PM a szolnoki Repülőmúzeumban; fotó: www.repulomuzeum.hu

- Ellátogatott hozzánk a központi bizottság, valamint a Honvédelmi Minisztérium tábornoki kara az elfogó gépek szemléjére - idézte föl a történteket Knoll Gyula. - Főleg a hangrobbanás érdekelte őket. Varga József őrnagy, az ezred parancsnoka, és én, a típus parancsnoka lettünk kijelölve a rendkívüli bemutató repülésre. Nem tudom miért, de az első felszállást végrehajtó főnöknek nem sikerült átlépni a hangfalat. Az 1. Légvédelmi Hadosztály parancsnoka, Menyhárt András ezredes kétségbe esve jött a gépemhez, s azt kérte, ne maradjunk szégyenbe ennyi kíváncsi méltóság előtt.

- Közöltem vele, hogy nincs ok az idegeskedésre, pár perc türelem és megnyugszik mindenki, mert remegni fog itt minden - folytatta Knoll Gyula. - Így is történt, mert többször átléptem a hangfalat, és ezzel megremegtetnem Taszár fölött az eget. "Űrhajós" öltözetben jelentkeztem, és kaptam kézfogásos gratulációt. Knoll Gyula hozzátette még: akkor még nem voltak űrhajósok, mert Gagarin csak két évvel később, 1961-ben repült az űrben. Emlékszik arra is, hogy a reptér környéki településekről számos bejelentés érkezett, s fizethették az ablaküveg töréseket, és egyéb bejelentett károkat...


Knoll Gyula nyugállományú ezredes 1930-ban egy kis Tisza-parti településen, Balsán született. 19 évesen vonult be a honvédséghez, s 1970-ben aranykoszorús, első osztályú mester-pilótaként szerelt le. Volt a taszári ezred parancsnokhelyettese. MIG 21-es géppel a hangsebesség kétszeresével is repült. Hét kényszerleszállást élt túl. Az 50. jubileum alkalmából, mint a szuperszonikus pilóták első parancsnoka, országos találkozót szervezett a még élő harcostársaknak. Az ország különböző településein eddig 25 emlékművet illetve emléktáblát avattatott föl a hősi halált halt pilóták emlékére, közülük tizenhatot Somogyban. Számos tanulmány és könyv szerzője.