Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Bulvár
Bulvár
Hogyan segíthettek az amerikai katonai műholdak az Air France katasztrófában?
Már hétfőn közölték, hogy a francia kormány amerikai műholdas segítséget is kért a gép sorsának kiderítéséhez. De melyek azok a műholdak, amelyek esetleg információval szolgálhatnak - tette fel a kérdést az urvilag.hu.

Elsősorban az amerikai légierő DSP (Defense Support Program) holdjairól van szó, amelyeknek elsődleges feladata a szárazföldi és tengeri rakétaindítások figyelése és ellenséges támadás esetén a haderő azonnali riasztása. Az Atlanti-óceán térségét két vagy három DSP műhold tartja szemmel geostacionáris (az Egyenlítő felett 36 ezer km-es magasságban húzódó) pályáról. Ezek infravörös tartományban érzékeny távcsöveket és detektorokat használnak, ami lehetővé teszi az intenzív hősugárzás észlelését. Amennyiben az Airbus kigyulladt volna, annak a június 1-jén gyűjtött adatokban nyoma lehet.

A megfigyelések alapján pontosítani lehetne a gép lezuhanásának helyét, és a szakértők talán több információt nyerhetnének a baleset körülményeinek vizsgálatához. A DSP műholdakkal nem csak a rakétaindításokat, de más, jelentős hőképződéssel járó eseményeket is ki lehet mutatni. Ilyenek a villámlások, a légkörben felizzó nagyobb meteorok, az utánégetőt használó, vagy adott esetben a kigyulladt repülőgépek.

Másik három amerikai katonai műholdas rendszer adatait is elemzik, hátha valami hasznukat látják a kutatás során. Ezek egyike az újabb SBIRS (Space Based Infrared System), egy ugyancsak infravörös tartományban dolgozó detektorrendszer. E műszerek elnyúlt elliptikus pályákon keringő NRO műholdakra vannak szerelve. Nem pásztázzák a célterületüket, hanem folyamatosan egy irányba „néznek". Mivel a teljes földfelszín lefedettségét még nem érte el a kiépülőben levő rendszer, ezért egyelőre az sem biztos, hogy a feltételezett baleset helye valamelyik detektor látómezejébe esett-e.

A Lacrosse képalkotó radarberendezéseket az Atlanti-óceánon úszó esetleges roncsok felkutatásában használhatnák. Az elektronikus felderítést végző amerikai műholdak hálózata pedig elcsíphetett még valamilyen, eddig ismeretlen rádióüzenetet a bajba került A330-asról. Egyelőre azonban még semmilyen információ nem látott napvilágot arról, hogy a műholdas adatokból bármit is megtudtak volna. Sajnos nagy az esélye, hogy pontosan soha nem jönnek rá, milyen események sorozata vezetett a gép és utasai elvesztéséhez...