Bulvár
A végzős egyetemisták a fellegekben járnak
A vállalatok felelősségvállalási tevékenysége aktívan befolyásolja a frissdiplomások munkahelyválasztását, de alíg érdekli őket átlátható és elszámoltatható vállalati működés - ez derült ki egy friss felmérés szerint, amely arra is rávilágít, hogy az idén és a közeljövőben végzők fokozottan érzékenyek leendő munkáltatójuk környezetre gyakorolt hatására, illetve környezet- és természetvédelmi tevékenységére is.
A válaszok rávilágítottak arra is, hogy a végzősök sokat várnak a saját képzésükkel kapcsolatban, miközben nemektől függetlenül fontos a munka és a magánélet egyensúlya. A felmérés meglepetése, hogy a megkérdezett fiataloknak viszont csak mintegy negyede ítélte igazán fontosnak az átlátható és elszámoltatható vállalati működést.
Vállalati felelősség: fontos a pályakezdőknek
Az írásbeli kérdőívre kapott válaszok egyértelművé teszik, hogy a megkérdezett fiatalok túlnyomó részének fontos a vállalatok felelős magatartása: közel egyötödüknek (18,8 százalék) nagyon fontos a potenciális munkáltató által kifejtett társadalmi-környezeti szerepvállalás, míg a válaszadók több mint felének jellemzően fontos (51,7 százalék). A felelős vállalati magatartást a megkérdezettek mintegy 28 százaléka mérsékelten fontosnak ítéli.
Melyek a leginkább vonzó CSR programok?
A felmérés arra is kereste a választ, hogy a leendő munkavállalók mely felelősségvállalási programokkal tudnak a leginkább azonosulni (a kérdőíven legfeljebb 4 területet jelölhettek be).
* A válaszadók több mint kétharmada számára fontos, hogy a munkaadó folyamatosan képezze - elsősorban a nyelv- és szaktudás terén.
* A második helyre került a környezeti lábnyom csökkentésének igénye (63,4 százalék), szorosan együtt a természetvédelemmel, állatvédelemmel összefüggő vállalati szemléletformálás igényével (49,7 százalék). Mindez jól mutatja a fiatalok fokozott környezettudatosságát és elvárását a leendő munkáltatók felé.
* A fentiekkel szemben a hátrányos társadalmi helyzetben lévők felkarolását csak körülbelül minden hetedik válaszadó tartotta igazán fontosnak (15,4 százalék), míg a kultúra és a művészetek támogatását is csak kevesebb mint fele helyezte el a 4 kiválasztható terület közé.
* Meglepő tény az is, hogy a vállalat átláthatósága és elszámoltatható irányítása a válaszadók csak mintegy egynegyede számára igazán fontos (26,8 százalék), pedig ez jelenti a felelős vállalati magatartás egyik kulcsát.
Együtt mozog a vállalatok környezeti hatásainak és termékminőségének megítélése
Összhangban a leginkább vonzó felelősségvállalási területekkel, a közeljövő fiatal diplomás munkavállalói érzékenyek leendő munkaadójuk társadalomra és környezetre gyakorolt hatására is. E tényezőt a válaszadók több mint fele jellemzően figyelembe veszi (53,2 százalék), míg egyötödük (21,6 százalék) mindig figyelembe veszi a munkahely megpályázásakor. Szinte ugyanilyen arányban és eloszlásban tartják fontosnak a válaszadók a vállalat által nyújtott termékek és szolgáltatások minőségét is.
Honnan tájékozódnak a fiatalok a vállalati felelősségvállalásról?
A felmérés rávilágított, hogy a vállalati weboldal kulcseszköz a cégek felelős magatartásának bemutatására a pályakezdők felé is: a jelentkezők több mint 60 százalékának ez az alapvető információforrása. A második helyre a média került (28,8 százalék), míg harmadik helyre került a barátok és az ismerősök szerepe (18,8 százalék), akiknek a munkahely kiválasztásánál is fontos szerep jut.
Frissdiplomások és vállalati felelősség - a felmérés részletei
A felmérésre a Corvinus Egyetemen és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen megtartott állásbörzék nyújtottak fórumot. A felmérés keretében közel 180 fő írásban, egy 13 pontos kérdéssor megválaszolásával mutatta be álláspontját. A válaszadók jellemző életkora 18-27 év közötti, a leggyakrabban előforduló műszaki és közgazdasági szakirányok mellett a humán végzettségűek is képviseltették magukat.