Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Energetika
Energetika
740 már a 330, mégsem infláció
Növelték a magyar villamosenergia-rendszerbe illeszthető szélerőművek lehetséges kapacitását
A Magyar Energia Hivatal tanulmányát közzétette. A villamos energiáról szóló 2001. évi CX. törvény 2005. évi módosítása után a Hivatal 330 MW-ban korlátozta az összesen kiadható szélerőműves engedélyek mennyiségét az akkor rendelkezésre álló adatok, információk alapján. A legutóbbi szélerőműpark (Kisigmánd) létesítése után jelenleg már 175 MW szélerőmű kapacitás csatlakozik a hálózatra (2009. június). A többi, engedélyezett projekt előrehaladását értékelve 2009 végéig várhatóan 190 MW kapacitás kerül üzembe.

Két munkacsoport vizsgálta a további beépíthető kapacitás mértékét és hatását. Benne a pro és kontra érvek felsorolása után konkluzióként megállapítja:
A felvetett szabályozási problémák egy része tekintetében már a következő évben javulások várhatók az alábbi változások miatt:
· az üzemzavari gázturbinák eddig fennálló igénybevételi technikai korlátja megszűnt, így azok akár 24 órán keresztül is igénybe vehetők,
· kellő mennyiségű le-irányú szabályozási tartalék lekötése érdekében a 2010. évi tenderen a MAVIR a le-irányú szabályozásért kapacitás díjat kíván fizetni,
· az arra alkalmas KÁT termelők számára a Kereskedelmi Szabályzat módosítása következtében egyértelmően kötelezıvé válik a szabályozásban való részvétel (ennek alapjait a jogszabályok biztosítják),
· a KÁT termelők jelentős része ösztönözve lett a szabályozási képesség 2011. december 31-ig történő kiépítésére amennyiben a kötelező igénybevétel időtartamát meghosszabbítani kívánják.

A rendszer szabályozhatóságának megőrzése érdekében a Hivatal a MAVIR tanulmányban meghatározott, már szabályozási problémát jelentő szcenárióknál (1000-1500 MW) alacsonyabban kívánja a szélerőművi kapacitás mennyiséget maghatározni. Tekintettel arra, hogy az eddigiek alapján az engedélyezés és a szélerőművek kereskedelmi üzembe helyezése között jelentős idő telik el (a 2006-ban engedélyezett 330 MW-nyi szélerőművi kapacitásból eddig alig több mint 50%-át helyezték üzembe), úgy vélik, hogy a szélerőművek rendszerbe illesztéséhez szükséges szabályozási környezet biztosításához kellő idő áll a rendelkezésre.

A széltender rendelet (A szélerőmű kapacitás létesítésére irányuló pályázati kiírás feltételeiről, a pályázat minimális tartalmi követelményeiről, valamint a pályázati eljárás szabályairól szóló 33/2009. (VI. 30.) KHEM rendelet ld. lenn) ezt az időtartamot behatárolja, mivel a belépő új, illetve a bővítendő kapacitások vonatkozásában 35, illetve 33 hónapban határozza meg az eredményhirdetést, illetve kiserőmővi összevont engedély megszerzését követően a használatbavételi engedély megszerzésének végső időpontját - amelyek elmulasztása a jogosultság elvesztésével jár -, így várhatóan a szélerőművi
kapacitások üzembe helyezésére 2011. és 2012. év folyamán kerül főként sor. A fentiek alapján a pályázaton meghirdetendő kapacitás érték meghatározásakor annak maximalizálása érdekében a Hivatal a tanulmányban szereplő, még számottevőbb tartalékhiány mérték növekedést nem eredményező szcenáriót (740 MW = 330+410 MW) vette figyelembe.

A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium 2009. július 23-án kelt levelében felhívta a Hivatal figyelmét „a magyar energiapolitika célkitűzéseire, különösen az Európai Parlament és a Tanács megújuló energiaforrásból előállított energia támogatásáról, valamint a 2001/77/EK és a 2003/30/EK irányelv módosításáról és azt követő hatályon kívül helyezéséről szóló 2009/30/EK irányelve szerint megújuló energiaforrások felhasználásának növelésére vonatkozó 2008-2020 közötti Stratégiában  a szélenergiára vonatkozó követelmények teljesülésének elősegítése érdekében a jelenlegi állapotokra és a jövőbeli fejlesztésekre is tekintettel". A KHEM javasolta megvizsgálni annak lehetőségét, hogy a fentiekre tekintettel a Stratégiában szereplı Policy szcenárió által 2020-ra előírt összesen 920 MW beépülő szélenergia teljesítmény mielőbbi elérése érdekében a 2009. évben meghirdetendő pályázati kiírás legalább 400-450 MW kapacitásra vonatkozzon.

Mindezek alapján a Hivatal a villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény 7. § (2) bekezdése és 8. §-a alapján, a 159. § q) pontjában meghatározott hatáskörében eljárva - figyelemmel a szélerőmű kapacitás létesítésére irányuló pályázati kiírás feltételeiről, a pályázat minimális tartalmi követelményeiről, valamint a pályázati eljárás szabályairól szóló 33/2009. (VI. 30.) KHEM rendelet 5. §-ában és 21. § (2) bekezdésében szabályozottakra - a szélerőmű kapacitás létesítésére irányuló pályázati kiírás során a 2009. évben meghirdetendő pályázaton kiosztható további szélerőmű kapacitás össz mennyiségét 410 MW-ban határozza meg, amelyből 280 MW az ÉDÁSZ és az ÉMÁSZ területére együttesen, míg a fennmaradó 130 MW a DÉDÁSZ, DÉMÁSZ, az ELMŰ és a TITÁSZ együttes területére vonatkozóan kerül meghirdetésre.


33/2009. (VI. 30.) KHEM rendelet

a szélerőmű kapacitás létesítésére irányuló pályázati kiírás feltételeiről, a pályázat minimális tartalmi követelményeiről, valamint a pályázati eljárás szabályairól

A villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény 170. § (2) bekezdés 16. és 17. pontjában kapott felhatalmazás alapján, a közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter feladat- és hatásköréről szóló 133/2008. (V. 14.) Korm. rendelet 1. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

A rendelet hatálya

1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed

a) a szélerőművi kapacitás-létesítési jogosultságot igénylő, a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény (a továbbiakban: Ptk.) 685. § c) pontjában meghatározott, belföldi székhellyel rendelkező gazdálkodó szervezetre, valamint a Magyar Energia Hivatalra (a továbbiakban: Hivatal),

b) az elosztó vagy átviteli hálózathoz csatlakozó olyan szélerőműre, amely

ba) a háztartási méretet meghaladja, de a 0,5 MW teljesítőképességet nem éri el (nem engedélyköteles kiserőmű), vagy

bb) 0,5 MW vagy ezt meghaladó teljesítőképességű, de az 50 MW teljesítőképességet nem éri el,

c) a villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény (a továbbiakban: VET)

ca) 7. § (2) bekezdése szerinti szélerőmű és szélerőmű park (a továbbiakban együtt: szélerőmű) kapacitás létesítésére, bővítésére, elosztó vagy átviteli hálózathoz történő csatlakoztatására,

cb) szerinti, az elosztó vagy átviteli hálózathoz nem csatlakozó kiserőmű létesítésére jogosító kiserőművi összevont engedéllyel rendelkező szélerőmű elosztó vagy átviteli hálózathoz történő csatlakoztatására

(a továbbiakban együtt: létesítés) irányuló pályázati kiírás feltételeire, a pályázat minimális tartalmi követelményeire, valamint a pályázati eljárásra.

(2) Nem terjed ki a rendelet hatálya a villamosműhöz nem csatlakozó és a háztartási méretű szélerőműre.

Értelmező rendelkezések

2. § (1) E rendelet alkalmazásában

a) hirdetmény: a pályázat kiírásáról szóló értesítés, amelyben a Hivatal az e rendeletben foglaltak szerint értesítést tesz közzé a pályázati eljárás megindításáról,

b) szélerőművi kapacitás-létesítési jogosultság: felhatalmazás, amely a pályázat nyertese részére biztosítja, hogy

ba) az 1. § (1) bekezdés b) pont ba) alpontjában foglalt szélerőmű kapacitás létesítésére pályázó az e rendelet szerint lefolytatott pályázaton elnyert mértékű új szélerőművi kapacitást létesítsen,

bb) az 1. § (1) bekezdés b) pont bb) alpontjában foglalt szélerőmű kapacitás létesítésére pályázó a VET 74. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott engedély iránti kérelmet nyújtson be új szélerőművi (e rendelet szerint lefolytatott pályázaton elnyert mértékű) kapacitás létesítésére,

bc) az 1. § (1) bekezdés c) pont cb) alpontja szerinti pályázó a szélerőművet elosztó vagy átviteli hálózathoz csatlakoztassa, és a kiserőművi összevont engedély e vonatkozásban történő módosítása iránt kérelmet nyújtson be,

c) kiírási dokumentáció: a pályázati eljárás és a pályázat benyújtásának részletes szabályait tartalmazó dokumentáció,

d) pályázat: a pályázó által a pályázati eljárás keretében benyújtott ajánlat,

e) pályázati eljárás: új szélerőművi kapacitás létesítésére, valamint az 1. § (1) bekezdés c) pont cb) alpontja szerinti kiserőmű elosztó vagy átviteli hálózathoz történő csatlakoztatására vonatkozó, e rendelet szerint lefolytatott pályáztatási eljárás,

f) pályázó: a hirdetmény és a kiírási dokumentáció alapján szélerőművi kapacitás-létesítési jogosultságot (a továbbiakban: jogosultság) szerezni kívánó, a Ptk. 685. § c) pontjában meghatározott gazdálkodó szervezet,

g) társaságcsoport: azon vállalkozások összessége, amelyek a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény 3. § (2) bekezdés 7. pontja szerint kapcsolt vállalkozásnak minősülnek.

(2) Az (1) bekezdésben nem szereplő fogalmakat a VET és a végrehajtására kiadott jogszabályok szerint kell értelmezni.

A pályázati eljárás célja

3. § (1) A pályázati eljárás célja

a) a felhasználói igények kielégítése érdekében új, korszerű szélerőmű kapacitások létesítésének elősegítése,

b) a fenntartható fejlődés érdekében az energiahatékonyság, az energiatakarékosság elveinek érvényesítése, valamint a megújuló energiaforrásból termelt villamos energia részarányának növelése, továbbá

c) a jogosultság üzemgazdasági és nemzetgazdasági szempontból hatékony, átlátható, befolyásmentes, az egyenlő bánásmód követelményének megfelelő szétosztása a műszakilag korlátozott lehetőségekre való tekintettel,

a villamosenergia-rendszer szabályozhatóságának és biztonságos működésének fenntartása mellett.

(2) A pályázati eljárás részét képező értékelési eljárás célja a kiírási dokumentáció szerinti pályázati eljárás tárgyát képező jogosultság tekintetében azoknak a pályázóknak a kiválasztása, akik az (1) bekezdésben meghatározott szempontrendszernek összességében a leginkább megfelelő pályázatot nyújtották be.

A Hivatal eljárására vonatkozó különös szabályok

4. § (1) A pályázati eljárás lebonyolításával kapcsolatos feladatokat - ideértve különösen a hirdetmény elkészítését és közzétételét, a kiírási dokumentáció kidolgozását, valamint a pályázatok értékelését - a Hivatal látja el.

(2) A Hivatal e rendelet szerinti eljárására - a (3)-(4) bekezdés szerinti eltéréssel - a VET 168. § (2)-(3), (9)-(13) és (15) bekezdését, valamint az e rendeletben nem szabályozott egyéb kérdésekben a közigazgatási hatósági eljárás általános szabályairól szóló törvényt (a továbbiakban: Ket.) kell alkalmazni.

(3) A Hivatal e rendelet szerinti eljárása során az ügyintézési határidő - ide nem számítva a 15. § (1) bekezdése szerinti időtartamot - a pályázat benyújtási határidejének lejártát követő napon kezdődik.

(4) A Hivatal e rendelet szerinti eljárása során a Ket. szerinti hirdetményi kézbesítésnek nincs helye.

(5) A Hivatal e rendelet szerinti eljárása - a (6) bekezdés kivételével - minősítési és értékelési szakaszból áll.

(6) A 6. § (4) bekezdés d) pontja szerinti pályázat esetén, ha a pályázó megfelel a minősítési szakasz követelményeinek, nyertes pályázónak minősül. Ha a kiosztható kapacitás kevesebb, mint amennyit a pályázók nyertessége esetén ki kellene osztani, a Hivatal a pályázók által igényelt kapacitást arányosan csökkenti.

(7) Az e rendelet szerinti pályázati eljárás nyelve a magyar.

A pályázati eljárás előkészítése

5. § (1) A Hivatal minden év szeptember 15-éig - a hálózati engedélyesek bevonásával - elemzést végez a villamosenergia-rendszer középtávon várható teljesítményének egyensúlyáról, szabályozhatóságáról és biztonságos működéséről, amelynek során figyelembe veszi

a) a rendszerszabályozási elveket,

b) a rendszerjellemzőket,

c) a villamosenergia-ellátási szabályzatokat,

d) a legfejlettebb hazai és nemzetközi gyakorlatot, valamint

e) a már üzemben lévő szélerőművek működési tapasztalatait.

(2) Az elemzésben meg kell állapítani, hogy

a) van-e lehetőség újabb szélerőművi kapacitás létesítésére,

b) a VET 7. § (2) bekezdésében meghatározottak szerint mekkora szélerőmű kapacitás építhető be az ország különböző területein és az egyes elosztó hálózati engedélyesek működési területein, valamint

c) milyen rendszerszabályozási feltételek teljesülése szükséges az új szélerőművi termelő kapacitás elosztó vagy átviteli hálózatra csatlakozásához.

(3) Az elemzést a Hivatal a honlapján az elemzés elkészítését követően haladéktalanul közzéteszi.

(4) A hálózati engedélyesek a Hivatal felszólítására kötelesek közreműködni az (1) bekezdésben meghatározott elemzés elkészítésében.

6. § (1) Ha az elemzés alapján lehetőség van az elosztó vagy átviteli hálózathoz csatlakozó új szélerőművi termelő kapacitás létesítésére, a Hivatal elkészíti a kiírási dokumentációt, valamint a VET 7. § (3) bekezdése szerint - az elemzés közzétételét követő 30 napon belül - hirdetményt tesz közzé saját honlapján, az Európai Unió Hivatalos Lapjában, valamint legalább két országos napilapban. A hirdetmény közzétételén az Európai Unió Hivatalos Lapjában történő közzététel napját kell érteni.

(2) A hirdetménynek tartalmaznia kell a kiírási dokumentáció beszerzésének helyét, módját és határidejét, a kiíró megnevezését, valamint a kiírás tárgyát.

(3) A pályázatot az elosztó hálózati engedélyesek működési területeire vonatkozóan - hálózati engedélyesenként egyenlő vagy eltérő mértékben megosztva, illetve több működési területet összevonva vagy az ország egész területére - lehet kiírni.

(4) A Hivatal a kiírási dokumentáció elkészítésénél, a pályáztatásnál és az elbírálásnál külön szélerőmű kategóriákat állapíthat meg a következő szempontok szerint:

a) a háztartási méretet meghaladó, de a 0,5 MW-ot el nem érő teljesítőképességű (nem engedélyköteles) szélerőművek, amelyek a kötelező átvétel keretében kívánnak értékesíteni,

b) a 0,5 MW vagy annál nagyobb, de az 5 MW-ot nem meghaladó teljesítőképességű szélerőművek, amelyek a kötelező átvétel keretében kívánnak értékesíteni,

c) az 5 MW vagy annál nagyobb, de az 50 MW-ot nem meghaladó teljesítőképességű szélerőművek, amelyek a kötelező átvétel keretében kívánnak értékesíteni,

d) azon szélerőművek, amelyek nem kívánnak részt venni a villamos energia kötelező átvételi rendszerében,

e) az elosztó vagy átviteli hálózathoz nem csatlakozó szélerőmű elosztó vagy átviteli hálózathoz csatlakoztatása.

(5) A kiírási dokumentációnak tartalmaznia kell

a) a pályázati eljárás rendjére vonatkozó alapvető szabályokat (különösen a pályázás feltételei, módja, a benyújtási határidők, a pályázati eljárás eredményessé vagy eredménytelenné nyilvánításának feltételei, a kiírási dokumentáció módosításának feltételei),

b) az elnyerhető jogosultság részletes leírását és feltételeit,

c) a (4) bekezdés a)-e) pontja szerint létrehozható termelő kapacitásokat,

d) a 7. § szerinti konzultáció feltételeit,

e) a 18. § szerinti forrás rendelkezésre állásának igazolására vonatkozó feltételeket,

f) az értékelés jogszabályi kereteken belüli további részletes szempontjait, valamint az eredmény közzétételének módját.

Konzultáció

7. § A Hivatal a kiírási dokumentációban meghatározott módon, helyen és időben konzultációt tart. A konzultációt legkésőbb a benyújtási határidő lejártát megelőző 30. munkanapon kell megtartani. A konzultáción azok a szervezetek és a kiírási dokumentációban meghatározott számú képviselőik vehetnek részt, akik a kiírási dokumentációt - a hirdetményben meghatározott módon - beszerezték.

Részvétel és a pályázat benyújtása

8. § (1) A pályázati eljárásban nem vehet részt az a pályázó,

a) aki olyan szélerőmű termelő kapacitásának létesítésére pályázik, amely 50 MW vagy ezt meghaladó teljesítőképességű, illetve amely a bővítést követően érné el vagy haladná meg az 50 MW teljesítőképességet,

b) akinek a hirdetmény közzétételének napján, illetve a benyújtási határidő napján a Hivatallal szemben lejárt határidejű eljárásidíj-fizetési vagy felügyeletidíj-fizetési kötelezettsége van,

c) akinek a hirdetmény közzétételének napján egyéb, 60 napnál régebben lejárt esedékességű köztartozása van, kivéve ha az adóhatóság számára fizetési halasztást vagy részletfizetést engedélyezett,

d) akivel szemben a hirdetmény közzétételét megelőző három naptári éven belül a bíróság - a jogi személlyel szemben kiszabható büntetőjogi intézkedésekről szóló törvénnyel összhangban - bűncselekmény elkövetését jogerősen megállapította,

e) akivel szemben a hirdetmény közzétételét megelőző három naptári éven belül a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény 11. §-a vagy 21. §-a, illetve az Európai Közösséget létrehozó szerződés 81. cikke vagy 82. cikke szerinti jogerős és végrehajtható versenyfelügyeleti határozatban, vagy annak bírósági felülvizsgálata esetén a bíróság jogerős és végrehajtható határozatában megállapított és bírsággal sújtott jogszabálysértést követett el,

f) akinek korábbi - öt évnél nem régebben lezárult - közbeszerzési eljárás alapján vállalt szerződéses kötelezettségének megszegését jogerős közigazgatási vagy bírósági határozat megállapította,

g) akinek, aki jogelődjének vagy akivel egy társaságcsoportba tartozó vállalkozásnak a VET 74. § (1) bekezdése szerinti bármely engedélyét a hirdetmény közzétételét megelőző tíz éven belül visszavonták,

h) aki a pályázatában a pályázat elbírálását érdemben befolyásoló valótlan adatot közölt,

i) - az 1. § (1) bekezdés b) pont bb) alpontja esetén - akiről megállapítható, hogy részére a jogszabályi feltételek nem teljesülése miatt nem adható ki a VET 74. § (1) bekezdés a) pontja szerinti engedély,

j) aki az új létesítendő szélerőművi termelő kapacitást - a pályázat benyújtásától számítottan - három évnél régebben gyártott berendezéssel kívánja megvalósítani,

k) aki végelszámolás alatt áll, vagy aki ellen csőd- vagy felszámolási eljárás folyamatban van,

l) aki a kiírási dokumentációt nem a hirdetményben meghatározott módon szerezte be,

m) aki az e rendelet szerinti határidőben nem igazolta a forrás rendelkezésre állását,

n) aki a 20. § (1) vagy (4) bekezdése alapján elveszítette jogosultságát a hirdetmény közzétételét követő harmadik év végéig.

(2) Az (1) bekezdés c) pontja szerinti kizáró okra vonatkozóan a pályázó a pályázati eljárás során nyilatkozatban hozzájárul ahhoz, hogy az állami adóhatóság, a vámhatóság, a székhely vagy a termelő tevékenység végzésének telephelye szerinti önkormányzati adóhatóság a nyilvántartott adó-, járulék-, illeték- vagy vámtartozására vonatkozó adatokat a Hivatal részére átadja.

(3) Egy társaságcsoporthoz tartozó vállalkozás közvetlenül vagy közvetve csak egy - azonos csatlakozási pontot megjelölő - pályázatot nyújthat be.

(4) Ha az 1. § (1) bekezdés b) pont bb) alpontja szerinti szélerőmű kapacitás létesítésére irányuló pályázat nyertesével szemben a pályázati eljárás eredményének kihirdetése után, de még a VET 74. § (1) bekezdés a) pontja szerinti engedély kiadása előtt az (1) bekezdésben meghatározott kizáró ok merül fel, vagy ez a pályázati eljárás eredményének kihirdetése után válik ismertté, akkor a pályázó nem kaphatja meg a VET 74. § (1) bekezdés a) pontja szerinti engedélyt.

(5) Ha az 1. § (1) bekezdés b) pont ba) alpontja szerinti szélerőmű kapacitás létesítésére irányuló pályázat benyújtása esetén a pályázóval szemben a pályázati eljárás eredményének kihirdetése után válik ismertté az (1) bekezdésben meghatározott kizáró ok fennállása, a Hivatal a pályázót a VET 96. § (2) bekezdése szerint eltilthatja a tevékenység folytatásától.

9. § (1) A pályázat kötelező tartalmi elemei a következők:

a) a pályázó azonosítására alkalmas adatok, különösen a neve, a cégjegyzék vagy nyilvántartási száma, a székhelye, az elérhetősége (levelezési címe, telefon-, telefaxszáma, e-mail címe),

b) a tervezett szélerőmű telephelyének adatai, különösen a helyrajzi száma, a címe, valamint a tervezett szélerőműnek - szélerőmű park esetén az annak részét képező valamennyi szélerőműnek - a földmérési és térképészeti tevékenységről szóló jogszabály szerinti egységes országos vetületi koordinátái (a továbbiakban: EOV koordináta),

c) a szélgenerátor tervezett beszerzésének bemutatása,

d) a megvalósítani tervezett szélerőmű műszaki adatai, különösen

da) az erőműegység, a termelő berendezés gyártási éve,

db) a szabályozási képesség az üzemi szabályzatban meghatározott mérőszámok szerinti bontásban,

dc) a villamosenergia-rendszer szabályozhatóságát és a feszültség minőségének javítását szolgáló műszaki megoldások bemutatása,

dd) egyvonalas villamos kapcsolási rajz (a szélerőműtől a csatlakozási pontig).

(2) A pályázathoz csatolni kell

a) a beépítésre tervezett szélerőmű létesítéséhez más jogszabályok alapján szükséges, a pályázó nevére szóló környezetvédelmi engedély és villamosenergia-ipari építési engedély másolatát,

b) a pályázó arra vonatkozó nyilatkozatát, hogy a hálózati üzemirányítás keretében, illetve a rendszerirányítás szempontjából szükséges esetekben hozzájárul termelésének az elosztó hálózati engedélyes vagy az átviteli rendszerirányító általi korlátozásához,

c) a pályázó arra vonatkozó nyilatkozatát, hogy a kiírási dokumentációban foglaltakat magára nézve kötelezőnek ismeri el,

d) a pályázó arra vonatkozó nyilatkozatát, hogy vele szemben az e rendeletben foglalt kizáró ok nem áll fenn,

e) a nem a cégjegyzékben nyilvántartott pályázó esetén a nyilvántartásba vételről szóló határozatot, valamint a módosításokkal egységes szerkezetbe foglalt, hatályos alapító okiratot (egyéb létesítő okiratot), vagy annak közjegyző által hitelesített másolatát,

f) a pályázóban legalább 10% tulajdoni részesedéssel vagy szavazattal (a továbbiakban: befolyás) rendelkező személy megnevezését, valamint a befolyás mértékének megjelölését, beleértve a közvetett módon való befolyást is, továbbá a pályázóval egy társaságcsoporthoz tartozó más vállalkozás megnevezését,

g) a teljességi nyilatkozatot, amelyben a pályázó felelősséget vállal arra, hogy az f) pont szerinti befolyás megállapításához szükséges minden dokumentumot és információt rendelkezésre bocsátott,

h) a pályázónak a pályázati eljárásban történő teljes körű képviseletére jogosultak nevét, valamint a képviseleti jog igazolására alkalmas dokumentumot,

i) a villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 273/2007. (X. 19.) Korm. rendelet 4. számú mellékletében meghatározott dokumentumokat, kivéve a hálózati engedélyessel kötött hálózati csatlakozási szerződést,

j) a hálózati csatlakozásra vonatkozó, a hálózati engedélyes által jóváhagyott csatlakozási tervet,

k) a 8. §-ban meghatározott követelmények teljesítésére vonatkozó igazolásokat, nyilatkozatokat, kivéve a 8. § (1) bekezdés c) pontja szerinti köztartozásra vonatkozó igazolást,

l) a 6. § (4) bekezdés d) pontja szerinti esetben a villamos energia kötelező átvételi rendszerében történő értékesítési jogosultságról történő lemondó nyilatkozatot,

m) a 18. § szerinti forrás rendelkezésre állását igazoló dokumentumot, valamint

n) az auditált szélhozam mérések adatait.

10. § (1) A pályázatot a Hivatal székhelyén kell benyújtani a kiírási dokumentációban meghatározott módon és határidőben.

(2) Ha a pályázó nem magyar nyelven nyújt be dokumentumot, csatolni kell annak hiteles magyar nyelvű fordítását is. Vitatott esetben a magyar nyelvű változat az irányadó.

11. § (1) A részvételi feltételeknek a pályázati eljárás teljes tartama alatt meg kell felelni. Ha a pályázó nem felel meg a részvételi feltételeknek, a Hivatal a pályázót kizárja.

(2) A pályázó köteles a kiírási dokumentációban foglalt eljárási szabályokat betartani.

(3) A Hivatal az e rendeletben és a kiírási dokumentációban meghatározott követelményeknek megfelelő pályázókat nyilvántartásba veszi, és a nyilvántartásba vett pályázók listáját (a pályázók nevét és az azonosításukra szolgáló adatokat) a benyújtási határidő lejártát követő 35 munkanapon belül a Hivatal honlapján közzéteszi. A pályázat benyújtásával a pályázók hozzájárulnak adataik pályázók listáján történő közzétételéhez.

Az Értékelő Bizottság

12. § (1) A Hivatal a pályázatok minősítésére és értékelésének előkészítésére öttagú bizottságot hoz létre, öt póttaggal (a továbbiakban: Értékelő Bizottság).

(2) Az Értékelő Bizottság három tagjának és három póttagjának személyére a Hivatal elnöke, egy-egy tagjának és egy-egy póttagjának személyére az átviteli rendszerirányító vezetője és az elosztó hálózati engedélyesek tesznek javaslatot. Ha az elosztó hálózati engedélyesek nem tudnak megállapodni az általuk javasolt tag személyében, az átviteli rendszerirányító által jelölt póttag rendes tagként vesz részt az Értékelő Bizottság munkájában. Az Értékelő Bizottság tagjait, valamint a póttagokat a Hivatal elnöke nevezi ki és hívja vissza. Az Értékelő Bizottság tagját akadályoztatása esetén az adott tagot jelölő személy által jelölt póttag helyettesíti.

(3) Az Értékelő Bizottságot a benyújtási határidő lejártáig kell létrehozni. Az Értékelő Bizottság az e rendelet és a kiírási dokumentáció által biztosított keretek között az ügyrendjét maga állapítja meg.

13. § (1) Az Értékelő Bizottság a következő feladatokat látja el:

a) közjegyző jelenlétében, a pályázók számára nyilvánosan felbontja a pályázatokat tartalmazó borítékokat, és ezzel egyidejűleg jegyzőkönyvben rögzíti a pályázók és a pályázat azonosító adatait (pályázó neve, létesítés helye, igényelt kapacitás),

b) elvégzi a 14. §-ban meghatározott - megfeleléssel összefüggő - minősítést, és ezt jegyzőkönyvben rögzíti,

c) értékeli a pályázatokat, és ennek eredményéről jegyzőkönyvet készít,

d) az a)-c) pontok alapján összefoglaló értékelést készít.

(2) Az Értékelő Bizottság a pályázati eljárás során folyamatosan jogosult ellenőrizni az e rendeletben és a kiírási dokumentációban előírtak betartását.

Minősítő szakasz

14. § (1) Az Értékelő Bizottság a pályázatot a benyújtási határidő lejártától számított 45 munkanapon belül megvizsgálja abból a szempontból, hogy

a) a pályázóval szemben fenn áll-e a 8. § (1) és (4)-(5) bekezdésében meghatározott bármely kizáró ok,

b) a benyújtott dokumentumok alapján a pályázó megfelel-e az e rendeletben és a kiírási dokumentációban meghatározott követelményeknek.

(2) Ha az Értékelő Bizottság megállapítja, hogy a pályázóval szemben az (1) bekezdés a) pontja szerinti kizáró ok áll fenn, a pályázót a Hivatal kizárja.

Értékelő szakasz

15. § (1) A minősítő szakaszban megfelelt pályázókat a Hivatal felhívja, hogy 8 munkanapon belül - a jogszabályban meghatározottnál nem magasabb - kötelező átvételi ár, az igényelt kötelező átvétel időtartama, illetve a kötelező átvétel keretében átvételre kerülő villamos energia éves mennyisége vonatkozásában tegyenek ajánlatot.

(2) Az (1) bekezdés szerinti határidő elmulasztása esetén nincs helye igazolásnak.

(3) Az e rendelet alapján kiírt pályázat értékelése során a Hivatal a pályázó által igényelt - a jogszabályban meghatározottnál nem magasabb - kötelező átvételi árat (zónaidőnkénti bontásban), az általa igényelt kötelező átvétel időtartamát, illetve a kötelező átvétel keretében átvételre kerülő villamos energia éves mennyiségét veszi figyelembe.

(4) Az értékelő szakaszban a pályázatok vizsgálatára nyitva álló határidő 22 munkanap.

A pályázati eljárás eredményének megállapítása

16. § (1) Ha az Értékelő Bizottság két vagy több olyan pályázatot minősít egyenértékűnek, amelyek egyidejű nyertessége esetén a kiosztható kapacitás kevesebb, mint amennyit a pályázók nyertessége esetén ki kellene osztani, a Hivatal felhívja az érintett pályázókat, hogy 5 munkanapon belül nyújtsák be az igényelt alacsonyabb kötelező átvételi ár vagy rövidebb kötelező átvételi időtartam vonatkozásában módosított pályázatukat.

(2) Az (1) bekezdés szerinti határidő elmulasztása esetén igazolásnak nincs helye.

(3) Az (1) bekezdés alapján módosított pályázatok vonatkozásában az Értékelő Bizottság a 13. §, valamint az e § rendelkezései szerint jár el.

17. § (1) A pályázat érvénytelen, ha

a) azt a kiírási dokumentációban meghatározott benyújtási határidő lejárta után nyújtották be,

b) a pályázó a 18. § szerinti forrás rendelkezésre állását nem az előírtaknak megfelelően igazolta,

c) a pályázó a 15. § (1) bekezdése szerinti határidőben nem tett ajánlatot,

d) a pályázót a pályázati eljárásból kizárták,

e) egyéb módon nem felel meg az e rendeletben, valamint a kiírási dokumentációban meghatározott feltételeknek.

(2) A pályázati eljárás eredménytelen, ha

a) nem nyújtottak be pályázatot,

b) kizárólag érvénytelen pályázat került benyújtásra, vagy

c) valamely pályázónak a pályázati eljárás tisztaságát vagy a többi pályázó érdekeit súlyosan sértő cselekménye miatt a Hivatal a pályázati eljárás érvénytelenítéséről dönt.

(3) A Hivatal - az Értékelő Bizottság összefoglaló értékelése alapján - határozatban állapítja meg

a) a pályázati eljárás eredményes vagy eredménytelen voltát,

b) eredményesség esetén a pályázati eljárás nyertesét (nyerteseit).

(4) A Hivatal a (3) bekezdésben meghatározott döntéséről azonos tartalommal tájékoztatja a pályázókat, és döntését honlapján közzéteszi. A Hivatal a pályázati eljárás eredménytelenné nyilvánításáról szóló határozatát - indokolással ellátva - teszi közzé.

(5) A Hivatal a kiírási dokumentációban kiírt összes jogosultság tekintetében több pályázót is nyertesnek nyilváníthat. Adott EOV koordinátákkal behatárolt területre csak egy pályázatot lehet nyertesnek minősíteni.

Forrás igazolása

18. § (1) A pályázat benyújtásával egyidejűleg a pályázó vagy a pályázóban 50%-os részesedést meghaladó tulajdonrésszel rendelkező közvetlen tulajdonos a pályázati eljárás során megszerezhető engedélyhez kötődő szélerőmű kapacitás létesítésének garanciájaként köteles igazolni a megpályázott szélerőmű kapacitás minden megkezdett MW-ja után 60 000 euró (hatvanezer euró) értékű forrás rendelkezésre állását.

(2) Az (1) bekezdés szerinti forrás formája számlapénz vagy bankbetét lehet. Ha az (1) bekezdés szerinti forrás rendelkezésre állását a pályázóban 50%-os részesedést meghaladó tulajdonrésszel rendelkező közvetlen tulajdonos igazolja, akkor a pályázó az igazolással együtt köteles benyújtani a tulajdonos arra vonatkozó visszavonhatatlan jognyilatkozatát, hogy a tulajdonos az igazolásban feltüntetett összeget a szélerőmű beruházás forrásaként a pályázó részére biztosítja.

(3) A pályázó köteles az (1) bekezdés szerinti forrást a pályázati eljárás eredményének megállapításáig rendelkezésre tartani, amelyet a Hivatal legalább egy alkalommal megvizsgál.

A pályázati eljárás nyertesének jogai, kötelezettségei

19. § (1) Az illetékességgel rendelkező hálózati engedélyes a csatlakozási tervet - területileg koncentrált csatlakozási igény tekintetében - 60 napon belül felülvizsgálja. A pályázatok műszaki dokumentációjának, a felülvizsgált csatlakozási tervnek és a hálózati engedélyes üzletszabályzatának megfelelő tartalmú hálózati csatlakozási szerződést 30 napon belül meg kell kötni.

(2) Ha a felülvizsgálat eredményeként a pályázat mellékleteként benyújtott csatlakozási tervhez képest többletköltséget igénylő műszaki megoldást rögzítő csatlakozási szerződés kerül megkötésre, az ebből eredő többletköltséget az érintett hálózati engedélyes köteles fedezni. Az indokolt többletköltséget a Hivatal az árszabályozás során elismeri.

(3) A 2. § (1) bekezdés b) pont bb) és bc) alpontja alá tartozó szélerőműre vonatkozó nyertes pályázó a csatlakozási szerződés megkötésétől számított 8 munkanapon belül köteles benyújtani a VET 74. § (1) bekezdés a) pontja szerinti engedély, illetve engedélymódosítás iránti kérelmet.

(4) A Hivatal a VET 80. § (3) bekezdése szerinti kivitelezési határidőt legfeljebb 30 hónap időtartamban határozza meg.

(5) A nyertes pályázó köteles olyan adattovábbító rendszert kiépíteni és üzemeltetni, amely az üzemi szabályzatban meghatározott adatkörök szerinti adatokat, különösen a kiadott villamosenergia-teljesítmény és mért szélsebesség üzemi szabályzatban előírt tartalmú és formátumú adatait - a szél termelés becslési eredmények fejlesztése és a villamosenergia-rendszer szabályozhatóságának fenntartása érdekében - a rendszerirányító felé továbbítja.

20. § (1) Az 1. § (1) bekezdés b) pont bb) alpontja alá tartozó szélerőmű kapacitás létesítésére irányuló pályázati eljárás nyertese elveszíti jogosultságát, és a hirdetmény közzétételét követő harmadik év végéig újabb pályázatot nem nyújthat be, ha

a) nem nyújtja be a Hivatalhoz a hálózati csatlakozási szerződést,

b) az engedélyezési eljárás nem a VET 74. § (1) bekezdés a) pontjában foglalt engedély kiadásával végződik.

(2) Az 1. § (1) bekezdés b) pont ba) alpontja szerinti szélerőmű kapacitás létesítésére irányuló pályázati eljárás nyertese jogosult és köteles a nyertes pályázatában foglaltaknak megfelelő tartalommal új szélerőművi kapacitást létesíteni, és a VET 134. §-ában foglalt használatbavételi engedélyt az eredményhirdetés napjától számított 35 hónapon belül megszerezni.

(3) Az 1. § (1) bekezdés b) pont bb) alpontja szerinti szélerőmű kapacitás létesítésére irányuló pályázati eljárás nyertese jogosult és köteles a nyertes pályázatában foglaltaknak megfelelő tartalommal új szélerőművi kapacitást létesíteni, és a VET 134. §-ában foglalt használatbavételi engedélyt a kiserőművi összevont engedély jogerőre emelkedésének napjától számított 33 hónapon belül megszerezni.

(4) A (2)-(3) bekezdés szerinti nyertes pályázó elveszíti jogosultságát, és a hirdetmény közzétételét követő harmadik év végéig újabb pályázatot nem nyújthat be, ha

a) a kiserőművi összevont engedély jogerőre emelkedésétől számított 180 napon belül a Hivatalnak nem nyújtja be a szélerőmű beszerzésére vonatkozó szerződést, amelyben a berendezés szállítására vonatkozó határidő összhangban áll a Hivatal által előírt kivitelezési határidővel, valamint

b) elmulasztja a (2)-(3) bekezdés szerinti határidőt.

(5) Ha a Hivatal a pályázó kérelmére megállapítja, hogy a pályázó nem a pályázónak felróható okból mulasztotta el a (2) bekezdés szerinti határidőt, a Hivatal a megállapító határozata meghozatalától számított 10 munkanapon belül az összes körülmény mérlegelése - különösen a szélerőmű fizikai készültségének foka - alapján dönt arról, hogy a pályázó a pályázati eljáráson elnyert jogosultságát visszaszerzi-e.

(6) A Hivatal határozatában a pályázati eljárás nyertesének vagy - jogosultságának elvesztése, valamint visszalépése esetén - a pályázati eljárás eredményének kihirdetésekor - ugyanazon kategórián belül és kizárólag olyan jogosultság-mértékig, mint amivel a kieső pályázó rendelkezett - a következő legkedvezőbb pályázatot benyújtónak biztosítja a pályázat tárgyát képező kapacitás vonatkozásában a létrehozási jogosultságot. Ha ilyen pályázó nincs, vagy a pályázó nem kíván élni a felajánlott jogosultsággal, a felszabadult kapacitást a soron következő szélerőmű létesítésére vonatkozó pályázati eljárásban kell figyelembe venni.

(7) A pályázat nyertese érvényesen nem ruházhatja át jogosultságát.

(8) A nyertes pályázatban szereplő villamos energia átvételi ár nem módosítható, kizárólag a megújuló energiaforrásból vagy hulladékból nyert energiával termelt villamos energia, valamint a kapcsoltan termelt villamos energia kötelező átvételéről és átvételi áráról szóló 389/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet 5. számú melléklete szerint indexálható.

Záró rendelkezések

21. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) Az 5. § (1) bekezdése szerinti első elemzést legkésőbb az e rendelet hatálybalépésétől számított 30. napon közzé kell tenni.

(3) A földgázpiaci egyetemes szolgáltatáshoz kapcsolódó árszabások megállapításáról szóló 28/2009. (VI. 25.) KHEM rendelet 3. számú melléklet IV. pont I.1 alpont A) sorában a „2,556" szövegrész helyébe a „2,566" szöveg lép.