Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Környezetvédelem
Környezetvédelem
Próbaüzem a csepeli szennyvíztisztítóban
Augusztus 3-án megkezdődött a Budapesti Központi Szennyvíztisztító Telep és a hozzá kapcsolódó létesítmények egy éves próbaüzemi működése. Eredmény született a tisztítótelepen a próbaüzem ideje alatt keletkező szennyvíziszap hasznosítására kiírt pályázatról is.

A Csepel-sziget északi csúcsán augusztus 3-án elindult a budapesti központi szennyvíztisztító telep és a hozzá kapcsolódó létesítmények együttes próbaüzemi működése. Az egy évig tartó teszt időszakban az új szennyvíztisztító rendszerre fokozatosan engedik rá a fővárosban keletkező szennyvízmennyiség mintegy felét.

A létesítményeket, műtárgyakat különböző lépésekben, a kapacitás fokozatos növelésével tesztelik a következő egy év során. A beruházás a sikeres próbaüzemi működés után, 2010. augusztus elején zárul.

A központi szennyvíztisztító próbaüzeme a mechanikai tisztítást végző egységek üzembe helyezésével megkezdődött. Ezt követi a biológiai tisztítási fokozat próbaüzemének indítása, a jelenleg Duna vízzel feltöltött medencékbe a szennyvíz fokozatos átvezetése és a biológiai folyamat megindítása.

A próbaüzemi működés indulásának feltétele volt, hogy a tisztítás során keletkező szennyvíziszap sorsáról gondoskodjon a beruházó Fővárosi Önkormányzat. A központi szennyvíztisztító egy éves teszt időszakában (2009-2010) keletkező iszap kezelésére és hasznosításának biztosítására 2009 I. negyedévében jelentetett meg a Fővárosi Önkormányzat ajánlati felhívást. Az eredményhirdetésre 2009. július 10-én került sor.

A közbeszerzési pályázaton három résztvevő indult, amelyek közül a BioSolid 2009 Konzorcium került ki nyertesként A tender során a kiíró hatékony, gazdaságilag életképes megoldást keresett és választott ki. A nyertes konzorcium a Budapesti Központi Szennyvíztisztító Telepen keletkező víztelenített iszapot elsődlegesen a Hunviron Kft. Hatvan közelében található lőrinci telephelyére szállítja, de a próbaüzem elején előfordulhat kisebb tételben hígabb iszap is, ami FCSM délpesti szennyvíztisztító telepére kerül.

Az iszapkezelés folyamatosságának biztosítása érdekében a győztes vállalkozó jelentős háttérkapacitást tart fenn, így szükség esetén az FCSM Zrt. csomádi telephelyére és a Tatai Környezetvédelmi Zrt. telephelyére is szállíthat iszapot a vállalkozó.

Az iszap szállítása a próbaüzem 1 éves időtartama alatt tehát 2010 nyaráig közúton történik olyan útvonalon, hogy lakott területet minél kisebb mértékben érintsen.

A lőrinci telephelyre történő iszapszállítás esetében a teherautók a központi szennyvíztelepről az M3 autópályán a 21.sz. főút lehajtójáig haladnak, majd onnan a 21.sz. főúton érik el a telephelyet, vagy FCSM csomádi telephelyére történő szállítás esetében a tehergépjárművek a központi szennyvíztelepről az M3 autópályán a 2/A lehajtóig haladnak, innen folytatják útjukat a telephelyig.

A szállítást végző ST-Logistic Kft. az iszapot a biztonsági előírásoknak és a hatósági engedélyeknek megfelelően híg iszap esetén tartályos, magas szárazanyag-tartalom esetén zárt felépítményű ponyvával fedett járművel fuvarozza az iszap befogadására engedéllyel rendelkező telephelyekre.

A szennyvíziszap közúton történő szállítása a Főváros szándéka szerint csupán átmeneti megoldás. A Főváros ugyanis a projekt Kohéziós Alap támogatási határozatának módosítására vonatkozó kérelmében kezdeményezte az Európai Bizottságnál az alternatív iszapszállítási megoldások (vasúti, illetve uszályon történő vízi szállítás) EU támogatásból történő kiépítését 2012. december 31-ig terjedő befejezési határidővel.

Bár az Európai Bizottság 2009. június 10-én kelt döntésében már jóváhagyta Budapest számára, hogy az alternatív iszapszállítási megoldások uniós támogatásból valósuljanak meg, a 2012-es határidő engedélyeztetésében még Brüsszel jóváhagyását várja a Főváros. Kedvező esetben 2013-tól lehet számítani az új szállítóeszközökre.

Az Európai Bizottság már hivatkozott júniusi döntésében rögzítésre került, hogy mivel a Cséry telepi komposztáló mű nem kerül megvalósításra, a BKSZT-én keletkező iszap szállítását, bármilyen egyéb kezelését, felhasználását vagy lerakását vállalkozó révén kell biztosítani az elkövetkező 10 évben, aminek a vonatkozó EU jogszabályoknak megfelelően kell történnie.

A próbaüzemi időszakra vonatkozó közbeszerzési eljárás már ennek megfelelően került kiírásra, a BioSolid 2009 Konzorciummal megkötött szerződés finanszírozása pedig a projekt keretében, EU támogatás felhasználásával történik.

A Főváros az egy éves próbaüzem letelte után keletkező szennyvíziszap kezelésére és hasznosítására vonatkozóan - az EU döntésnek megfelelően - jelenleg egy kilenc évre szóló szolgáltatási tendert készít elő.

A Főváros mindamellett, hogy 10 évre gondoskodik a központi telepen keletkező szennyvíziszap sorsáról, a városban lévő három szennyvíztisztító telepen keletkező összes iszap hasznosításának hosszú távú megoldását is keresi. Szintén a projekt keretében, EU támogatásból kerül kidolgozásra egy megvalósíthatósági tanulmány, költség - haszonelemzéssel, mely megalapozza a végleges koncepciót.

A Budapesti Központi Szennyvíztisztító Telep és kapcsolódó létesítményei beruházás Európai Unió által elismert költsége mintegy 428,7 millió euró, amelynek 65%-át az Európai Unió finanszírozza a Kohéziós Alapból, 20%-át a magyar állam, 15%-át pedig a főváros állja.