Környezetvédelem
Megvannak a Deloitte Zöld Béka Díj 2008-as győztesei
Idén is átadták a Deloitte által 2001-ben létrehozott Közép-Európai Környezeti Jelentés (vagyis „Zöld Béka”) Díj elismeréseit. A díjra a régió bármely országából, üzleti szektortól és az alkalmazottak számától függetlenül pályázhattak a vállalatok. Közülük választotta ki a zsűri az év legjobb környezeti-, vagy fenntarthatósági jelentését készítő cégét. Oszkó Péter, a Deloitte elnök-vezérigazgatója elmondta: A 2008-as esztendő Zöld Béka díjasa a CIB Bank Zrt. lett, második helyen a Magyar Telekom Nyrt., harmadik helyen pedig a horvát Hartmann végzett. Az idén immár második alkalommal meghirdetett „Első jelentő” kategória győztese idén a Sinergy Energiaszolgáltató, Beruházó és Tanácsadó Kft. lett.
Idén a Zöld Béka díjakat Szabó Imre Környezetvédelmi miniszter és a Deloitte elnök-vezérigazgatója nyújtotta át a legjobbaknak. Az elnök-vezérigazgatója hozzátette: A 2001-ben létrehozott Zöld Béka Díj eredeti célja, hogy a régió vállalatait felkészítse az Európai Unió környezeti és fenntarthatósági pályázatain való részvételre. Az úttörő kezdeményezéssel a hazai és regionális vállalatok szemléletmódjának változásához szerettünk volna hozzájárulni - ahogy az elmúlt évek bizonyították: sikerrel. Hiszen mára a Zöld Béka Díj a környezetvédelmi kultúra terjedésének egyik szimbólumává vált hazánk és a régió vállalatai körében.
Reiniger Róbert a Deloitte Környezetvédelmi Tanácsadás üzletágának igazgatója elmondta: A díjra a régió bármely országából jelentkezhettek azok a vállalatok, amelyek éves jelentésük részeként, vagy külön környezeti-, fenntarthatósági jelentésben mutatták be környezeti teljesítményüket. Örömmel tapasztaltuk, hogy a Zöld Béka Díj egyre népszerűbb a vállalatok körében, a díjra ugyanis évről évre egyre többen pályáznak. Az elmúlt években jellemzően a termelő cégek tudtak győzni, idén éppen ezért jelzésértékű a szolgáltató cégek előretörése. Igaz, a szolgáltató cégek általában eleve kevésbé szennyezik a környezetet "termékeikkel", egyes szolgáltatásaikkal viszont érdemben hozzá tudnak járulni a környezet terhelés csökkentéséhez is, ami fontos bírálati szempont volt. Elég, ha arra gondolunk, hogy például a mobilbank-szolgáltatás használatával magunknak, és a környezetünknek is könnyen megspórolhatunk egy-egy autóutat a legközelebbi bankfiókig. Fontos az is, hogy a vállalatok ne csak a gyártás, a termékek előállításának folyamatát tekintsék át a jelentéseikben, hanem a termékek környezetre gyakorolt hatását is megfelelően be tudják mutatni. A pénzügyi szféra elsősorban azzal tud hozzájárulni a térség környezeti állapotának javításához, ha a hitelezési döntések szerves részévé teszik a környezetvédelmi szempontokat (tehát csak olyan projekteket hiteleznek, amelyek minden tekintetben megfelelnek a környezetvédelmi előírásoknak, illetve ha olyan vállalatokat hiteleznek, amelyek a korábbi örökölt szennyezéseik felszámolását is belátható időn belül végrehajtják).
Reiniger kiemelte: a tavalyi évtől kezdve az elbírálás során a zsűri súlyozottabban értékeli a vállalatok széndioxid-kibocsátásáról szóló jelentését, illetve a kibocsátás csökkentésére tett erőfeszítéseiket. Ezzel is fel szeretnénk hívni a résztvevő vállalatok figyelmét arra, hogy a Kiotói Jegyzőkönyv vállalásai kizárólag a jelenleginél intenzívebb energia-megtakarítással érhetők el. Ez azért is fontos, mert a Deloitte által összeállított idei széndioxid-kibocsátási jelentésből is kitűnik, hogy a régió összes kibocsátása - az uniós adatok alapján - csökkenés helyett évről-évre mintegy 2 százalékos növekedést produkál.
A független, nemzetközi szakemberekből álló zsűri általános tapasztalata szerint a vállalatok sokszor nem fordítanak elegendő figyelmet környezeti-, vagy fenntarthatósági jelentéseik összeállítására, azokat tehát jellemzően nem elkötelezettségből, hanem sokkal inkább a kialakuló „divat” miatt készítik el. Annál nagyobb elismerést érdemel, és különleges elhivatottságra vall, amikor a kisebb vállalatok készítik el önkéntes jelentésüket.
A Zöld Béka Díjra érdemes legjobb vállalatok kiválasztásánál a jelentések kidolgozottsága mellett arra is figyeltek, hogy az anyagokban lehetőleg megjelenjen az anyacégek központi, átfogó jelentéseit árnyaló, regionális megközelítés, a célkitűzések pedig valamilyen formában mérhetőek legyenek – tette hozzá a Reiniger.
A Deloitte közleménye szerint a jelentések külső, független fél általi hitelesítése ugyanolyan fontos szempont volt a zsűri értékelésében, mint annak pontos feltüntetése, hogy a vállalaton belül ki, vagy kik készítették a jelentést. A jelentésekkel szemben támasztott alapvető követelmény a tartalom és a forma helyes aránya, továbbá a közérthetőség, a „felhasználóbarát” jelleg. Hiszen a jelentések lényege, hogy az abban foglalt információk minden érintett – és minden érdeklődő - számára hozzáférhetőek, és főleg érthetőek legyenek.
Korábbi nyertesek
2001 - Opel, Budapesti Erőmű Rt.
2002 - nem osztották ki a díjat
2003 - Budapesti Erőmű Rt., DENSO Hungary
2004 - Dreher Sörgyár
2005 - MVM Rt.
2006 - AUDI Motor Hungária
2007 - ATEL Csepeli Vállalatcsoport
Forrás: deloitte.com