Közlekedés
A Metropolis-termékcsalád budapesti gyermeke
Új metró jobb metró?
Már Budapesten van az első Metropolis metrószerelvény, melyet az M2-es metró vonalára szántak. Egy szerelvény - ami mintegy 100 méter hosszú - elfoglal egy teljes állomást. Az 5 kocsi teljes hosszában átjárható az új villamosainkhoz hasonlóan.
Új metró jobb metró?
A jármű szállítója az Alstom Transport. A Metropolis metrószerelvény család tagjait az adott város igényeihez alakítják, mondhatni város specifikus (legalábbis az orr-része). A mienk a millenniumi földalattira hajaz. Budapestre a M2 metróvonalra összesen 22, egyenként 5 kocsiból álló szerelvény érkezik, a most épülő M4 vonalra pedig 15 darab, egyenként 4 kocsiból álló teljesen automata vonat készül. Minden metrószerelvény légkondicionált. A prototípus jármű tesztelését hamarosan a BKV próbapályáján végzik annak érdekében, hogy az megkaphassa a végleges típusengedélyt, és üzembe állhasson. A 170 metrokocsi - mely körülbelül 65 milliárd forintba kerül - naponta közel egymillió utast tud majd szállítani a két metró vonalán. Ebből új utasok persze csak a M4 vonalán várhatók, az M2-n utazók csak a régi szovjet szerelvényektől búcsúzhatnak.
Demszky Gábor szerint az új, ultramodern Metropolisok forradalmasítják Budapest közlekedését a felszín alatt. Bár ő bízik abban, hogy ezeknek a járműveknek a kedvéért - amelyek csendesebbek, kényelmesebbek, gyorsabbak, biztonságosabbak lesznek elődeiknél - egyre többen teszik majd le autóikat, és így az utakra is továbbgyűrűzik a metró jótékony hatása, magam részéről ebben erősen kételkedek. Az M2 vonalán véleményem szerint csak a kényelem növelhető, a gyorsaság szinte semmi hatással nincs a légszennyezésre, miként a főpolgármester kifejtette. Budapest lehet, hogy átjárhatóbb lesz és csökken a levegőszennyezettség mértéke, ez az M4 vonalán várható.
Ha az új vonal árát is figyelembe vesszük, kétségünk támad, megérte e.