

A nyertes konzorcium műhelyvita keretében folytatott nyilvános konzultációt 2009. február 9.-én a MEH tanácstermében, az ott elhangzott vélemények figyelembevételével készült el a végleges javaslat.
A Central Eastern Europe, CEE régió érintettjei számára (ahová a 1228/2003/EK, valamint az új 714/2009/EK rendelet melléklete szerint Magyarország mellett Ausztria, a Cseh Köztársaság, Lengyelország, Németország, Szlovákia és Szlovénia tartozik) 2010 januárjában tartandó tanácskozáson (CEE Stakeholder Meeting) ismerteti a tanácsadó a CEEPEX javasolt üzleti modelljét és a további lépéseket.
Az üzleti modellről készült tanulmány összefoglalója a Magyar Energia Hivatal honlapjáról:
A közép-kelet-európai (CEE) régió számára kialakítandó villamos energia tőzsdei modell kidolgozásánál a felülről lefelé irányuló megközelítés (top-down) és a lentről felfelé (bottomup) haladó megközelítés kombinációját alkalmazták a tanácsadók. A CEEPEX modellt egyrészt az EU szintű és a nemzeti jogszabályokat elemezve készítették el, másrészt viszont - kérdőíven keresztül - kikérték az osztrák és magyar piaci szereplők véleményét.
A CEEPEX modell kialakításához vizsgált, kulcsfontosságú témakörök, megállapítások:
1. Ahhoz, hogy a régióban eredményesen működő villamos energia tőzsde jöhessen létre, fontos követelmény, hogy a piacok átláthatóan működjenek és hogy a tőzsde létrehozását, működését minden kulcsszereplő támogassa.
2. Az EU jogalkotási folyamatainak elemzése alapján bizonyosan állítható, hogy az egységes energia piachoz vezető úton kedvező fogadtatásra talál a regionális energia tőzsde létrehozásának gondolata.
3. A CEE régióhoz tartozó országok közötti kereskedés elemzésénél a következő fő akadályozó tényezőket tárták fel a tanácsadók, amelyek kiküszöbölése nélkül nem működtethető eredményesen a regionális tőzsde: nagyfokú nemzeti energia piaci koncentráció és az energia piaci információk átláthatóságának hiánya.
4. Az említett elemzések, megállapítások alapján a tanácsadók a következőképpen vázolták fel a CEEPEX-szel szembeni követelményeket: (i) első lépésben a másnapi piacot kell létrehozni, ahol a határkeresztező kapacitást a Freisingben működő központi kapacitásallokációs iroda (CAO) osztja ki a nemzeti TSO-kal együttműködve; (ii) közép- és hosszú távú pénzügyi villamos energia megállapodásokkal való kereskedésre akkor válhat alkalmassá a CEEPEX, ha megszilárdult a bizalom a kielégítően likvid CEEPEX-en kialakuló másnapi ár iránt.
5. A tanácsadók kétféle modellt elemeztek: (i) zöldmezős beruházásként egy teljesen új,
minden funkciót ellátó energia tőzsde létrehozása, ahol a résztvevő országokban csak helyi közvetítő fiókok működnek, (ii) az érintett országokban már meglévő szervezett piaci infrastruktúrára épülő regionális tőzsde. Döntési mátrix segítségével alakult ki javasolt megoldásként a meglévő nemzeti szervezett piaci infrastruktúrát hasznosító CEEPEX modell, amelyet üzemeltetési szolgáltató cég támogat. A tanulmány pénzügyi elemzése is egyértelműen ezt a megoldást támasztja alá.
6. A tanácsadók tapasztalatai szerint a CEEPEX a javasolt modell szerint két éven belül létrehozható, amennyiben biztosított az anyagi háttér és az érintettek támogatása.
7. Javasolt az érdekeltek felhívása a CEEPEX megalapítására, amelyet egy projekt team készítene elő. A projekt teamet azon elkötelezett szereplők képviselői alkotnák, akik a létrehozás költségeit is vállalják.
8. Bár a CEEPEX elsősorban a CEE országok részvételével jönne létre, de a kölcsönös előnyök kihasználásának érdekében más régióból is csatlakozhatnának hozzá (likviditás, árhatás).
Úgy látszik sok bába közt elvész a gyerek, soká vajúdik a régió ezen a tőzsdén. A patópáli lassúság azonban azt jelzi, az üzlet résztvevőit semmi sem motíválja gyorsaságra. Esetleg a versenytől és a transzparenciától félnek?