Innováció


A hidrogén tárolására felhasznált eljárások még igen csak gyerekcipőben járnak napjainkban.
Jelen esetben három féle eljárást alkalmaznak leggyakrabban:
Az egyik a hidrogén tárolása nagynyomású palackokban. Ez a legelterjedtebb, ám a leggazdaságtalanabb is; a palackok 10 és 50 literes kiszerelésben kb. 300 bár nyomású hidrogént képesek tárolni, ám a gáz súlya a palackéhoz képest elenyésző.
A második eljárást inkább csak különleges esetekben, például az űrhajózásban alkalmazzák. A hidrogént cseppfolyós állapotban tárolják kettős falú nemesacél palackokban, melyeket jól kell hűteni, hiszen a hidrogén már -253⁰C-on forr, valamint a tartály szelepein keresztül a gáz elszökik, így csak bonyolult és drága megoldások jöhetnek szóba.
A jelenleg leginkább preferált tárolás a hidrogén megkötése különböző fémhidridekben. Néhány könnyűfém, mint pl.: az alumínium, magnézium, lantán, stb. képes a hidrogént „szivacsként" megkötni, ezáltal több gázt képes tárolni, mint cseppfolyósított állapotban és ezután melegítéssel visszanyerhető a tiszta hidrogén.
A magyar mérnökök ezt az eljárást fejlesztették tovább, s már 1994-ben bemutatták a prototípust, amely akkor még befőttes üveg nagyságú volt és 1 liter térfogatban 300 liter gázt volt képes megkötni úgy, hogy a hidrogént saját maga fejlesztette desztillált vízből. Az oxigén a töltés folyamán a szabadba távozik, ám már azon dolgoznak, hogyan lehetne tárolni és a későbbiekben hasznosítani ezt a gázt is. Ma már sokkal kisebb méretekkel rendelkezik; másfél kilogramm tömegű, 130 liter hidrogén tárolására alkalmas és egy kisebb, hasáb alakú akkumulátor méreteinek felel meg. Az egységek összekapcsolhatók, így 5 db akku esetén kb. 1kW teljesítmény nyerhető ki. A töltési ideje 4-8 óra, míg 3-6 órán keresztül lehet „kivenni" belőle a hidrogént. A gépjárműipar mellett számos iparágban is használható lesz, hiszen biztonságtechnikailag sokkal fejlettebb, mint a palackos cella.
A cég vezetője és ötletgazdája Kulcsár Sándor a BME gépjármű fejlesztési szakával, a VHJ Kft-vel és az MTA MFA-val közreműködve 2010 közepéig szeretné piacra dobni a sokrétű felhasználással rendelkező hidrogénakkumulátort. Reméljük, nemzetközi sikerre viszik fejlesztésüket.