
Az 1960-as években született meg az első jogszabály, amely kötelezővé tette az autók biztonsági övvel való felszerelését, azonban csak 1971-ben rendelték el az első olyan törvényeket, amelyek kötelezővé tették használatát. Ez Ausztrália Victoria államában történt, és hatására a közúti halálesetek száma 18 százalékkal csökkent az első évben.
A kiváló eredmények ellenére azonban további jó néhány évnek kellett eltelnie, mire az európai országok nagy része követte a példát, az Amerikai Egyesült Államok pedig csak az elmúlt néhány évben csatlakozott.
A hárompontos biztonsági öv mind a mai napig az autók legfontosabb biztonsági berendezése. Ez az övrendszer az automobilok 120 éves történetének kétségtelenül legelterjedtebb és legjelentősebb biztonsági megoldása, mely a statisztikák szerint több mint 50 százalékkal csökkenti a halálos és súlyos sérülések veszélyét baleset esetén.
Bohlin megértette, hogy milyen erők működnek
Van egy mondás, miszerint a legegyszerűbb megoldás gyakran a legjobb is. Az autókban található biztonsági öv azonban csak az 1950-es évek végén nyerte el mai formáját Nils Bohlinnak, a Volvo mérnökének munkája nyomán. Korábban ugyanis más típusú öveket használtak.
Az Amerikai Egyesült Államokban egyes orvosok már az 1930-as években követelni kezdték, hogy az autókat szereljék fel biztonsági övekkel. A legelterjedtebb megoldás a kétpontos öv lett, de előfordultak különböző hárompontos rendszerek is. A problémát az jelentette, hogy ezek az övek nem védték kielégítően az utasokat, főleg nagy sebességnél nem.
A korábban repülőgépmérnökként dolgozó Bohlin, aki a korábban katapultüléseket fejlesztett, már hamar felismerte az ütközések során fellépő erőket.
Máig változatlan alapelvek
A fejlesztések során az egyik legfontosabb szempont az, hogy az öv a megfelelő helyen nyelje el az ütközés során fellépő erőket, ott, ahol a legerősebb a test, azaz a csípőnél és a mellkasnál. Ugyanakkor az övnek könnyen használhatónak és állíthatónak kell lennie.
Bohlin tervének legfontosabb jellemzői a csípő körül futó vízszintes, valamint az átlós, mellkason futó öv, az övpántok ülés melletti, alacsony ponthoz rögzítése, a padló felé mutató „V" alak, illetve a terhelés alatt sem elmozduló, mindig a helyén maradó öv voltak. Pontosan ugyanezek a jellemzők, alapelvek érvényesülnek még ma is.
Ezzel óriási lépést sikerült tenni a biztonság növelésének irányába, azonban a hárompontos biztonsági öv még így sem vált azonnal átütő sikerré. El kellett még telnie néhány évnek, mire a vásárlók jelentős többsége és az autóipar többi résztvevője is felismerte, hogy milyen hatékony életmentő eszköz lehet a biztonsági öv.
Több mint egymillió megmentett élet
Manapság már világszerte hárompontos biztonsági öveket szerelnek az autókba. A modern biztonsági öv az autó belső biztonsági rendszerének legfontosabb eleme, amely tökéletesen együttműködik a többi biztonsági rendszerrel, például a légzsákkal, az övfeszítővel és az erőhatárolóval.
Az öv automatikusan a megfelelő helyzetbe áll az ütközésnél, hiszen az előfeszítő megfeszíti az övet a testen. A rendszer pontosan a megfelelő lendülettel, a lehető legfinomabban rögzíti a testet. Mindezt a másodperc ezredrésze alatt.
Nehéz pontosan megmondani, eddig hány emberéletet is mentett meg a biztonsági öv. A becslések szerint azonban több mint egymillió ember köszönheti az életét a biztonsági övnek, és több milliót óvott meg ez a megoldás a súlyos sérülésektől.
Még mindig jelentős a fejlődési lehetőség
A biztonsági öv használatának szokásai jelentősen eltérnek a világ egyes területein. Az Amerikai Egyesült Államokban úgy becsülték, hogy a biztonsági öv használatának egy százalékos növekedése évente 270 ember életét menthetné meg. Az európai tanulmányok szerint újabb 7000 életet lehetne megmenteni, ha az EU-tagországok mindegyike olyan szintre emelné az övhasználatot, mint az élen járó tagországok. Még nagyobb lehetőségek rejlenek Afrika, Dél-Amerika és Ázsia egyes területein, ahol az autók száma rohamosan növekszik.